Hela 203 bilmodeller finns redovisade i den nya begagnatguiden. Den innehåller det mesta du behöver veta inför bilköpet, eller privatförsäljningen. 35 000 uppdaterade prisuppgifter ger bra koll på marknadsläget. Vi visar också vad ägandekostnaderna kan komma att bli för de utvalda bilmodellerna.
Alla rostbetygen genom åren från Vi Bilägares unika rostregister finns redovisade och samma sak gäller krockbetygen från Euro NCAP och Folksam.
Ett samlat grepp om miljöbilarna och förklaringar av bilvärldens många märkliga förkortningar är givna inslag, liksom rapporter från den skandinaviska bilkonsumentundersökningen AutoIndex.
Christian Ellmark, testförare: Ingen av dessa bilar tilltalar mig tillräckligt för att jag skulle överväga att köpa någon av dem. De är varken särskilt intressanta att köra eller bekväma. Hyundai har skönaste förarstolen men går sladdrigt i undanmanöver. Toyota är snygg att se på, men slingrar på grusväg och är på tok för dyr. Kia har en snygg, behaglig sportratt, klarar undanmanövern godkänt och är hyfsat prisvärd. Om jag tvingades välja mellan dessa fick det bli Kia.
Calle Carlquist testledare: Hyundai var min favorit fram till undanmanövertestet. En chosefri bil med behaglig stil i det mesta. Corolla har många starka sidor, smidigheten inte minst, men är stötig, ljudlig och inte så rymlig. Testutförandet är alltför dyrt, en enklare version vore att föredra. Kia sköter sig prickfritt i många grenar. Bra pris, utrustning, finish – men vilken vedervärdig ljudnivå på grov asfalt! Flera europeiska konkurrenter har överlag bättre åkkomfort än denna trio.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.