En del bilköpare som klagat till ARN är ofta upprörda över de långa handläggningstiderna, som ofta handlar om ett halvår.
– Det tar tid att få in all dokumentation som finns hos parterna, sedan har vi väldigt många ärenden också och begränsat antal personer som avgör ärenden. Oklarheter i ett ärende kan också fördröja handläggningstiden, säger Tobias Björklund, ansvarig handläggare för motorfrågor på ARN.
Vad bör man tänka på när man ska klaga hos ARN?
– Att vara klar och tydlig i framställan om vad man vill. Titta på vår hemsida vad som faktiskt krävs för att vi ska ta beslut i ett ärende och vad det innebär. Använd de blanketter som finns på hemsidan för att beskriva ärendet för oss, säger Tobias Björklund.
Det är köparen som ska visa att det finns ett köprättsligt fel på bilen. I första hand ska köparen kontakta säljföretaget för att få felen avhjälpta.
I vissa fall kan säljföretaget få flera chanser på sig att laga felet. Det är först när bilköparen och bilfirman är oense kring något som man kan reklamera hos ARN.
Ursprungligt fel
Om felet upptäcks innan det har gått sex månader från köp så anses felet vara ursprungligt, om inte säljaren kan visa på att felet inte fanns där från början. Det kan gälla exempelvis fel på växellådan, som gjort att bilen inte gått att köra vid leverans.
Om ett sådant fel uppstår några månader efter köp anses inte felet ursprungligt.
Däremot kan vissa fel bero på bilköparens okunskap eller felaktig användning. Det kan gälla att bilägaren fyllt på för mycket olja i motorn eller inte haft koll på motors tempmätare och kylsystem så att bilen har gått varm och fått motorskador till följd.
I dessa fall blir det mycket svårt för bilköparen att framgångsrikt hävda att felet fanns vid köp.
I en del fall vill bilköparen häva sitt köp. Ibland går bilhandlaren med på det. Huvudprincipen är då att ett nyttoavdrag, inte att bilhandlaren köper tillbaka bilen som vid vilken annan bilaffär som helst.
Nyttoavdragets storlek handlar om hur länge personen har brukat bilen och hur långt han/hon har kört med bilen. Men bilköparen har också rätt att få ersättning för räntekostnader.
– En missuppfattning som både gäller köpare och säljare är att ARN ger råd eller att ARN själva gör en undersökning. Det ARN gör är att bedöma bevis från parterna, säger Martin Elfver, jurist på Motormännens riksförbund, som också sitter med i ARN.
Har bilköparna för höga krav på att en begagnad bil ska vara felfri?
– Svårt att säga generellt, klart att det ibland finns de som har väldigt högt ställda förväntningar på en billigare bil. Men många är också mer balanserade i sina krav, säger Martin Elfver.
Köparen har undersökningsplikt
Det finns några saker att tänka på innan man anmäler sitt klagomål på bilköp till ARN. Som köpare har man undersökningsplikt av bilen. Det betyder att köparen själv har en skyldighet att kontrollera så att bilen är besiktad och inte är belagd med körförbud.
Vänta heller inte för länge med att klaga, gör det omgående hos bilhandlaren. Var också beredd på att bilhandlaren ska ha möjlighet att laga felet på bilen, innan det blir aktuellt med att häva köpet.
Tänk också på att felet måste vara köprättsligt. Det innebär att felet ska vara av väsentlig art för köparen. Att bilkunden efter köp tycker att bilen är för trång eller obekväm är inte ett köprättsligt fel.
Det är sådant som bilköparen ska fundera över under provkörningen, om bilen passar för just hans eller hennes behov.
Ibland är köparen och säljaren oense om det är ett fel på bilen eller inte och om felet fanns där vid köp. Då kan det vara bra med ett M-test eller liknande för att avgöra det. ARN brukar som regel rätta sig efter bedömningen av ett konditionstest.
Det räcker dock inte med muntliga intyg från Bilprovningen eller en annan bilverkstad för att avgöra om bilen har ett fel eller inte.
Stämning kan bli dyr
Om du som bilköpare inte är nöjd med utfallet i ARN återstår egentligen ett enda alternativ. Det är att stämma bilhandlaren inför domstol.
Men det kan bli en dyr affär om du förlorar. Tingsrätten är nämligen benägen att i många fall gå på just ARN:s bedömning, om det inte finns ytterligare bevis.
Innan du stämmer bilhandlaren i domstol kan det vara värt att låta en oberoende jurist ta en titt på ditt fall.
Hör med ditt försäkringsbolag om du har rätt till rättshjälp från dem. ARN är tänkt som en instans så att du ska slippa domstolsförhandlingar.
Läs också:
Du kan få rätt mot bilhandlaren
10 fall hos ARN
Svartlistad handlare: "ARN är bara löjliga"
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Alla bilhandlare är skojare, köp rätt från början, välj ett märke som håller - Toyota. Då slipper man tjafs och får ett underbart liv.
Sluta med din Toyota nu, det är irriterande.
Om alla bilhandlare är skojare så nog din Toyota handlare det med.
Vem 17 vågar köpa Toyota som verkar ha fel på det mesta UTOM en bra och hållbar lack...
Sveriges bästa bilar kommer från Japan. Toyota klart!!! Läs statistiker.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.