På en nyare begagnad bil ska inte köparen behöva acceptera att motor eller växellåda omedelbart behöver lagas efter köp. Inte heller sådant som att bilens stötdämpare är slitna eller att stolsvärmen inte fungerar.
På en äldre och billigare begagnad bil får köpare däremot acceptera fler mindre fel och skavanker, eftersom bilen naturligt sett är mer sliten. Det innebär att det som är ett köprättsligt fel på en tre år gammal bil inte behöver vara det på en som är sex–sju år.
Även om bilköparen har prutat vid köpet så är bilhandlaren skyldig till att se att bilen är i det skick som köparen kan förvänta sig med tanke på ålder och miltal.
Det är några av slutsatserna som vi kan dra efter att ha undersökt bilägarnas klagomål till allmänna reklamationsnämnden, ARN.
Vi har tittat närmare på 32 anmälningar som gäller begbilsköp under 2009 och 2010. I 22 fall går ARN på köparens linje, helt eller delvis. I tio fall får bilköparen avslag på sina klagomål.
I ARN:s egen statistik visar det sig att hälften av klagomålen under 2009 går på köparens linje och hälften avslås. Bilbranschen är en av de branscher som får flest klagomål från köparna till ARN. I nämnden sitter både folk från konsumentsidan och bilbranschen, så att både konsumentjuridik och teknisk kompetens ska finnas där.
Tydliga köpeavtal
En av dem som sitter i ARN är Tomas Ulander, bilhandelsansvarig för Motorbranschens riksförbund, MRF.
– En förklaring till mängden reklamationer för bilbranschen är volymen affärsuppgörelser. Det görs över en halv miljon bilaffärer inom bilhandeln varje år. Till det kommer alla verkstadsoperationer med service och reparationer. Då handlar det om flera miljoner affärer årligen. Jag vill ändå hävda att det är en liten del av dessa som hamnar i nämnden, säger han.
Vilket utfall det blir i ARN beror ofta på hur väl parterna (bilköparen och bilhandlaren) lagt fram sina argument. Men också vilken typ av företag det handlar om. MRF-anslutna bilhandlare vinner oftare i ARN än andra bilhandlare. Det beror på att MRF-handeln utbildar sina medlemmar i konsument-rätt.
– Vi försöker lära ut till medlemsföretagen vad som är en korrekt hantering i sådana här ärenden, säger Tomas Ulander.
Om en MRF-handlare inte följer ARN:s rekommendationer går MRF centralt in och ersätter kunden för kostnader som annars skulle betalats av bilhandlaren. Bilhandlaren blir sedan också utesluten ur MRF.
– En återkommande fråga i nämnden är om konsumenten har blivit upplyst tillräckligt noga om att en viss funktion är osäker eller felaktig på en bil. Där finns det ofta missuppfattningar.
Om handlaren säljer en defekt bil och kunden får rabatt på köpet på grund av detta, måste det tydligt stå i köpeavtalet att rabatten avser just den defekten, säger Tomas Ulander.
Oseriösa företag
Martin Suserud, jurist på Konsumentverket är också en av dem som sitter med i ARN.
– En förklaring till varför det är många fall inom motor i ARN är att det är en komplicerad produkt med en mängd olika komponenter som kan gå sönder, säger han.
De företag som inte följer ARN:s råd hamnar på svarta listan. Är det seriösa företag det handlar om?
– Nej, det skulle jag nog inte säga. De har ändå haft chansen att lägga fram sin sak. Det finns en anledning till varför en del företag återkommer på listan. Man kanske bör undvika dem, säger Martin Suserud.
Läs också:
Så gör du när bilköpet gått snett
10 fall hos ARN
Svartlistad handlare: "ARN är bara löjliga"
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.