Nästa artikel
Rengör bilen – proffsets bästa tips
Bilvård

Rengör bilen – proffsets bästa tips

Publicerad 1 maj 2015
Hur lyckas man bäst med rengöringen av bilen? Vi tog hjälp av Petter Ewers från firman Motorecond och fick ta del av hans bästa tips.

Artikeln är en återpublicerad text från 2011.

1. Avfettning
Avfettning är själva starten. Det är i det här momentet du ska lägga ned hela din själ. Fuskar man med grundarbetet får man betala senare. I det här fallet kan det resultera i att bilen inte blir ren och risken är stor för obehagliga repor. Var extra noga med vilken avfettning du använder eftersom en sommartvätt är en sak och vintertvätt något annat.

Avfettningsmedlen man kan välja mellan är de alkaliska eller de med petroleum. Petro-leumbaserade behövs till en vinteranvänd bil eftersom de löser upp fetthinna, salt och smutspartiklar som fastnat på lacken. Använder man något annat kan det bli så att man drar runt den smuts som inte lösts upp ordentligt och orsakar repor i lacken.

Oftast är det petroleumbaserade avfettningsmedlet lite dyrare men för att inte slösa räcker det att använda medlet på den nedre delen av bilen, under den så kallade midjelinjen där den värsta smutsen sätter sig. På resten av bilen som motorhuv och tak kan man ta ett alkaliskt avfettningsmedel.

Börja alltid med att spraya på den nedre delen av bilen för att sen gå vidare till den övre och avsluta alltid med fälgarna. Det är bra att låta produkterna sitta på en stund och verka – men var på din vakt om du tvättar utomhus i solsken så att det inte torkar.

Skulle det hända måste man göra om hela spraymomentet vilket blir dyrt och onödigt tidskrävande. Ett avfettningsmedel som inte rinner av direkt när man applicerat det och innehåller petroleum heter Prewash-T från Turtle wax, 95 kronor.

Fälgarna får ta extra stryk under vintermånaderna och behöver noggrann omsorg. En smidig och enkel fälgrengöring är Wheel Cleaner, också från Turtle Wax, 99 kronor. När man sprayar på produkten är den till att börja med vit. När skummet skiftar färg och får en mörklila ton, är det dags att skölja. Man ska absolut inte gå på med borste eller liknande på lacken eller på fälgarna för då kan det bli extremt fula repor.

2. Spola
Nästa steg är att spola av allt medel och smuts som lösts upp. Försök att undvika spolning med enbart slang utan munstycke då det ger en för klen stråle. Det ska vara ordentlig fräs på vattnet. Bäst är att använda högtryckstvätt eftersom alla vassa partiklar ska spolas bort. Högtryckstvättar är oftast dyra men de har bra livslängd och andrahandsmarknaden är ypperlig – så sök på Blocket.

Bra att tänka på är också att ”vanliga” högryckstvättar inte är konstruerade för varmvatten. Använder man varmvatten förkortas livslängden. Har man ingen egen högtryckstvätt finns det bra ”gör-det-själv-hallar” på mackarna eller så kanske man har en trevlig granne att låna av.

Vid spolningen är det bra att börja nedtill av bilen och sedan jobba sig systematiskt uppåt i svepande sidogående rörelser. När man spolat hela bilen noga kan man känna med handen över lacken. Känns den slät och fin kan man gå vidare men skulle den fortfarande ha en sträv och skrovlig yta är det bara att vara envis och gå på igen med avfettning.

Eftersom man nu spolat bort gruspartiklarna är det möjligt att använda en borste på fälgarna. Det behövs ingen dyr och speciell fälgborste. En vanlig diskborste duger gott.

3. Schamponera med svamp
För att få sin bil ren måste man hjälpa lacken att bli av med den så kallade ”trafikfilmen”. Då krävs schamponering med svamp. Vintersmutsen är envis och får man inte bort den, lämnar den en grå hinna kvar efter att bilen torkat.  

Vilket medel man väljer spelar inte så stor roll, så länge det är ett schampo avsett för bilar. Var noga med att svampen är ren och för att få tvättningen så effektiv som möjligt är det bra att investera i en stor svamp. Börja på den övre delen av bilen och arbeta  över hela ytan i cirkelrörelser.

Ta för vana att skölja svampen regelbundet så att eventuella grusrester hamnar i hinken. Avsluta med fälgarna och sedan är det bara att skölja av, på samma sätt som tidigare; börja nertill och jobba systematiskt uppåt.

4. Torka
Slutspurten för det exteriöra är nu nära. Det man behöver göra är att torka. Grovtorkningen kan man göra med en mjuk och ren gummiskrapa för att sen gå på med trasa. En smidig skrapa finns på macken för runt 60 kr. För bästa resultat är valet av trasa viktigt. Utvecklingen har gått framåt och det klassiska sämskskinnet har blivit omkört av syntetiska material. Allra bäst är att använda en microfiberduk – mycket bättre och mycket billigare än det äkta skinnet. Microfibertrasan kostar 29 kronor på Clas Ohlson och går att tvätta i maskin på 60 grader. Viktigt är dock att inte använda sköljmedel!

5. Vaxa
Är man nu nöjd med resultatet kan man hoppa över detta moment – men strävar man efter så perfekt glänsande lack som möjligt, är det bara att fortsätta. Att vaxa bilen kräver lite kunnande och en stor portion tålamod! Först ska bilen torkas och sedan måste man noga kontrollera att det inte finns några smutsrester kvar.

Vaxet kan man lägga på för hand med polerduk eller med maskin. Viktigt är att det är en maskin med två kuddar. Modellen som liknar en vinkelslip är inte att rekommendera för den ovane, då det är väldigt lätt att man skadar lacken om den typen av polermaskin används fel.

En enklare metod för extra glans är att använda en produkt som till exempel Supertvätt (från cirka 100 kr). Den applicerar man på bilen som schampo och efter det spolar man av och man ser effekten direkt när ytan blir glatt och vattenavvisande.

6. Dammsug
Dags för interiören.  Efter en tuff vinter med snö, grus och ibland lera är det bra att börja med en grovdammsugning. Ta ut allt som går att ta loss. Dammsug noggrant och försök komma åt i alla små skrymslen.

7. Rengör klädsel och inredning
När Petter rengör kundernas bilar använder han en speciell spruta med rengöringsmedel. Den är kopplad till tryckluft och sprutans spets har ett munstycke som jobbar i cirkulerande rörelser. För hobbystädaren har Petter funderat ut en enklare variant. Det går att använda en avfettningspruta i vars behållare man kan hälla rengöringsmedel och sedan koppla till tryckluft.

Det finns varianter hos Swedol för 300 kronor och en liknande hos Karlsson för 139 kronor. Har man inte en kompressor och tryckluft finns det en produkt som heter Textile Clean från Turtle Wax, pris 105 kronor. Ett rengöringsmedel i sprayform med en borste i flaskänden. Efter att man skrubbat dammsuger man upp all smuts.

När det gäller fläckar på tygklädsel bör man inte själv gå lös med fläckborttagningsmedel eftersom risken är stor för att fläcken bara sprider ut sig. Är det en enklare fläck kan man använda lätt fuktad microtrasa. Räcker inte det kan man lämna in bilen till en rekondare som har en speciell vattendammsugare. Ett billigare alternativ är att hyra en våtsug och rengöra sätena själv.

En skinnklädsel rengör man försiktigt med en lätt fuktad microtrasa. Därefter ska man smörja in klädseln med skinnbalsam. Det bästa är att rengöra och smörja
regelbundet, gärna minst en gång per år så att lädret inte får sprickor.

8. Finlir
När grovjobbet är gjort så är en lätt fuktad microtrasa ett suveränt arbetsredskap för finliret. För knappar och liknande kan man använda sig av en mjuk tandborste eller ännu bättre och mjukare: en större make-up borste. Har man en ljus inredning som fått mörka streck efter sulor och klackar, finns det en bra rengörningsvamp hos Clas Ohlson, Frida fläcksuddare, pris 29 kronor.

En effektiv svamp som man fuktar lätt genom att spraya på lite interiörtvätt eller några droppar Yes diskmedel. Sedan går det som en dans att få bort fläckar och ingrodd smuts men var försiktig på ömtåligt material

9. Fönsterputsning
Smutsiga och flammiga fönsterrutor gör ingen glad! För bästa resultat kan man tvätta med klassisk fönsterrengöring som man sprayar på och gnuggar med en bit lakan eller en gammal kasserad t-shirt – det blir glänsande snyggt.

10. Däckkglans
Nu ser bilen klart bättre ut. Från att vara matt och extremt smutsig till härligt skinande utan att det kostat särskilt mycket.  Efter tvätten blir däcken oftast gråa i färgen. För att få tillbaka nybilskänslan kan man spraya på däckglans, vilket gör mycket för helhetsintrycket. Titta på före- och efterbilden, visst är det skillnad?
 

Diskutera: Vilket är ditt bästa bilvårdstips?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-06-19 21:35
joja

Bara en sak om fälgrengöringsmedel. Läst test och köpte det "bästa". Ingen vidare effekt. Fick eftertvätta med tvål och scotch brite.
Ytterligare ett medel som man kan vara utan. Som mest är till för att lura konsumenter.
Kör avfettning och sen skrubba. Eller använd biltvätt. Det är min erfarenhet.

#2 • Uppdaterat: 2015-05-01 10:38
saabnisse

Jag har idiotfälgar med 18 (!) ekrar. Enda möjligheten att få rent dem är att först gå på med högtrycket, vänta tills vattnet torkat och sedan med en elementpensel doppad i lacknafta gnida mekaniskt. Därefter avfettning, högtryck igen och så är det rent i några mil.
Ett enklare sätt är att köra "fuzzy logic" och bara köra med högtrycket och strunta i att en del av skiten är kvar.

#3 • Uppdaterat: 2015-05-01 12:15
svempus

Synd bara att man för det mesta känner en rå yta efter att man har gjort som dom visar här. Enda sättet att få en helt jämn yta efter tvätt är att Claya lacken på bilen blir en jäkla skillnad mellan lack som man har clayat och den man inte har gjort det på. Leran plockar både upp oxid, nedfall och flygrosten på ett snällt sätt som avfettning oftast inte tar.
Jag går över lacken en gång efter vintern och då brukar det vara en rätt grov lack innan man har kört en vända med clay blir som en glasyta efter man har clayat den.

#4 • Uppdaterat: 2015-05-01 13:34
Tvärnit

Avfettning....ger jag inte mycket för.........i brist på avfettning så tog jag jag ICA:S eget bordsvatten med citronsmak och lät det gro en fem minuter och satan i gatan vad den gjorde effekt!
Fågelskit, asfalt och etc for väck som bara den.

#5 • Uppdaterat: 2015-05-01 13:36
Tvärnit

Och till skinnet så används galltvål, that`s it.

#6 • Uppdaterat: 2015-05-01 14:07
Peugeote-Pär

På sommaren så använder jag aldrig avfettning på bilen, inte behövs det när det bara är damm och skit som inte sitter så hårt.... Dock på vintern så använder jag avfettning och Korrosol mot flygrost.
Sen när man tvättar bilen så ska man ju använda en våfflad tvättsvamp eller det absolut bästa en tvätthandske av lammull som är väldigt snäll mot lacken.
Men har man en gård så man kan använda egen högtryck så ska man ju ha en Foam lance eller foam gun som är det överlägset bästa för lack och bil.

#7 • Uppdaterat: 2015-05-01 14:35
saabnisse

Sommartid tvättar jag bilen på gräsmattan med sjövatten, vintertid i automattvätten!
Problemet är de dj...a fälgekrarna!

#8 • Uppdaterat: 2015-05-01 16:51
Peugo

Håller med Peugeot-Pär och kör själv förtvätt med Foam Lance med Bilt Hammer tvättmedel. Otroligt bra! Obs! Det är inte meningen att få så mycket skum som möjligt utan det ska rinna bra ner längs bilen (åtminstone med Bilt Hammer tvättmedel). Kör också med två hinkar, en med tvättmedel och en för sköljning före du tar mera tvättmedel, gärna med grit-guard. Svampen skall man glömma och var försiktig när du kör clay-bar första gången, minns att spraya kraftigt med medel så lerbiten inte kör fast och håll den med väldigt lite tryck.

#9 • Uppdaterat: 2015-05-02 06:18
curry nam nam

saabnisse @ Vad säger du om att biltvättarna återvinner vattnet som det tvättats med? genom att köra igenom ett filtersystem, men saltet blir ju kvar och detta salt gör att bilarna rostar åtminstone under vintertid ;-) Och här har det glömts det viktigaste att VAXA och polera rutorna med glaspolish så slipper man använda torkarblad och spolarvätska i onödan ;-)

#a • Uppdaterat: 2015-05-02 13:57
saabnisse

curry, i automattvätten utsätts ju bilen för samma salt som på vägen, men utspätt.
När det gäller vax väljer jag alltid program med sköljvax och det fungerar även på rutorna.
Men jag måste erkänna att jag inte är någon högfrekvent tvättare, max en gång i månaden, om jag hinner! :o(

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.