105 000 kronor för sju sittplatser och 2 350 liters lastvolym! När det handlar om utrymmen för pengarna är rumänska Dacia Logan MCV oslagbar i bilvärlden. Men säkerheten är skral och tre svaga stjärnor i Euro NCAP:s krocktester är en dålig livförsäkring om olyckan skulle vara framme.
Ã-ststatsbil". I testlagets öron är det ett ord med utpräglat negativ klang och det beror inte på några förutfattade politiska uppfattningar, utan på själva bilarna.
Vi har genom åren testat en rad olika östmodeller, framför allt från ryska Lada. Alla med samma sorgliga resultat. Varken teknik, komfort, säkerhet eller byggkvalitet har på långa vägar nått upp ens till undre gränsen för acceptabel nivå.
På den punkten är Dacia Logan ett lysande undantag. Bilen känns solid som den värsta Audi, BMW eller Mercedes när den jämförs med tidigare generationers illa hopkomna skapelser från de östra delarna av Europa.
Tål att synas
Även när Logan ställs mot moderna bilar tål den att synas i sömmarna och har inget att skämmas över i fråga om välbyggdhet. Renault, som äger Dacia, har gjort ett gediget jobb för att höja kvalitetsnivån på sitt rumänska dottermärke.
Men lika mycket krut har inte satsats på säkerheten. Två krockkuddar och låsningsfria bromsar är all skyddsutrustning som följer med på köpet, sedan är det stopp. Antisladdsystem, sidokrockgardiner, bältessträckare/kraftbegränsare och påminnare finns över-
huvudtaget inte på utrustningslistan, medan sidokrockkuddar går att köpa till för ett par tusenlappar.
Betyget i Euro NCAP:s krocktester är heller inte mycket att skryta med. Tre stjärnor och 19 poäng var möjligen gångbart för tio år sedan, men är idag ett direkt uselt resultat. Lite märkligt är att Renault, som spottar ur sig femstjärniga modeller på löpande band, inte har högre säkerhetsambitioner med Logan-modellen. Minst fyra stjärnor borde vara ett minimikrav också för en extrem lågprisbil som Dacia.
"Back to basic"
Även bakom ratten upplevs Logan MCV som "back to basic" jämfört med konkurrenterna i storleksklassen. Sidorutorna vevas för hand och ytterbackpeglarna ställs in manuellt. Ratten är fast monterad och förarstolen, som är oväntat bekväm, går varken att höja eller sänka. Men trots bristerna i finjustering hade ingen av testförarna några större problem att hitta en hyfsat vettig körställning,
Det omedelbara intrycket av inredningen är plast, billig plast. Men skenet bedrar en hel del. Börjar man fingra på materialen är de inte så pjåkiga och så småningom upptäcker man att allt är imponerande väl hopsatt. Varken skrammel eller plastgnirk förekommer, ens om bilen körs på riktigt dåligt underlag.
Golvmattor och textilier är också av högre kvalitet än hos många dyrare konkurrenter, vilket inte minst märks när det dags att städa bilen. Det går lätt som en plätt, perfekt för en familjebil.
Sävliga reaktioner
Köregenskaperna, däremot, hör inte till de mest alerta och skojiga som testlaget upplevt. Styrreaktionerna är sävliga och diffusa, gasresponsen medioker och växellådan simmigt oprecis. Men Dacian är i alla fall trygg och stadig att hantera även på besvärligt underlag. Extra plus blir det för att bilen klarar sin höga maxlast, 515 kg, utan större problem.
Chassibalansen är utpräglad understyrd och för att Logan MCV ska tappa bakvagnen krävs extremt elaka provokationen. Det är ett bra grundbeteende för en familjebil, som skulle vara ännu bättre om antisladdsystem funnits på programmet.
Behagligt stabil
Det långa axelavståndet, 291 cm, ger Dacian en behaglig riktningsstabilitet och bilen kan köras avslappnat på långa landsvägsetapper, förutsatt att det inte blåser alltför hårt. Vindkänsligheten är besvärande i hård sidovind.
Åkkomforten är sisådär. Fjädringen sväljer vägens ojämnheter hyfsat och bullernivån är acceptabel, även om såväl vind-, motor- som däcksljud väller in i kupén på ett ganska irriterande sätt i motorvägsfart.
Men vem kan begära limousinegenskaper av en bil som kostar
105 000 kronor? Finessen med Logan MCV är istället utrymmen för pengarna och där är Dacian utan konkurrens. Sju personer får plats i den rymliga kupén och vuxna kan till och med klämma sig in på de två platserna längst bak, om de väl lyckas krångla sig in. Insteget är inte helt smidigt, men det går.
Gigantiskt utrymme
Behövs extra lastutrymme kan det fällbara sätet längst bak med några enkla handgrepp helt lyftas ut bilen. Då blir bagageutrymmet gigantiskt. Även soffan på mittraden kan monteras bort, men då krävs verktyg. Belöningen blir ett lastutrymme på hela 2 350 liter, och det kan ingen annan bil med en längd på 445 cm och ett pris på 105 000 kronor erbjuda.
Tekniskt bygger Dacia Logan till stor del på komponenter från olika Renault-modeller (se Herbert Müdsams illustration här intill) och i första hand är bilen tänkt för andra marknader än Västeuropa. Dacian är byggd för att klara betydligt svårare förhållanden än släta landsvägar. Det märks bland annat på en markfrigång på 16 cm, lång fjädringsväg och att det finns en skyddsplåt under motorn.
Våldsamt populär
Men trots att bilen, förutom Rumänien, i första hand är avsedd för länder som Ryssland, Marocko, Brasilien, Colombia och Iran har den blivit våldsamt populär i framförallt Tyskland och Frankrike.
I Tyskland är väntetiden på en Logan-kombi uppemot ett halvår, ungefär som en Ferrari eller någon annan exklusiv sportvagn. Till Sverige kommer bilen först i slutet av nästa år och då i en uppgraderad version, som går under beteckningen Logan II.
Priset lär bli betydligt högre än de 105 500 kronor som Vi Bilägares importbil kostade. Förhoppningsvis är också säkerhetsnivån höjd minst ett par snäpp.
FOTNOT: MCV står för Multi Convivial Vehicle, som fritt översatt betyder flexibel bil för glada sällskap...
Vi har genom åren testat en rad olika östmodeller, framför allt från ryska Lada. Alla med samma sorgliga resultat. Varken teknik, komfort, säkerhet eller byggkvalitet har på långa vägar nått upp ens till undre gränsen för acceptabel nivå.
På den punkten är Dacia Logan ett lysande undantag. Bilen känns solid som den värsta Audi, BMW eller Mercedes när den jämförs med tidigare generationers illa hopkomna skapelser från de östra delarna av Europa.
Tål att synas
Även när Logan ställs mot moderna bilar tål den att synas i sömmarna och har inget att skämmas över i fråga om välbyggdhet. Renault, som äger Dacia, har gjort ett gediget jobb för att höja kvalitetsnivån på sitt rumänska dottermärke.
Men lika mycket krut har inte satsats på säkerheten. Två krockkuddar och låsningsfria bromsar är all skyddsutrustning som följer med på köpet, sedan är det stopp. Antisladdsystem, sidokrockgardiner, bältessträckare/kraftbegränsare och påminnare finns över-
huvudtaget inte på utrustningslistan, medan sidokrockkuddar går att köpa till för ett par tusenlappar.
Betyget i Euro NCAP:s krocktester är heller inte mycket att skryta med. Tre stjärnor och 19 poäng var möjligen gångbart för tio år sedan, men är idag ett direkt uselt resultat. Lite märkligt är att Renault, som spottar ur sig femstjärniga modeller på löpande band, inte har högre säkerhetsambitioner med Logan-modellen. Minst fyra stjärnor borde vara ett minimikrav också för en extrem lågprisbil som Dacia.
"Back to basic"
Även bakom ratten upplevs Logan MCV som "back to basic" jämfört med konkurrenterna i storleksklassen. Sidorutorna vevas för hand och ytterbackpeglarna ställs in manuellt. Ratten är fast monterad och förarstolen, som är oväntat bekväm, går varken att höja eller sänka. Men trots bristerna i finjustering hade ingen av testförarna några större problem att hitta en hyfsat vettig körställning,
Det omedelbara intrycket av inredningen är plast, billig plast. Men skenet bedrar en hel del. Börjar man fingra på materialen är de inte så pjåkiga och så småningom upptäcker man att allt är imponerande väl hopsatt. Varken skrammel eller plastgnirk förekommer, ens om bilen körs på riktigt dåligt underlag.
Golvmattor och textilier är också av högre kvalitet än hos många dyrare konkurrenter, vilket inte minst märks när det dags att städa bilen. Det går lätt som en plätt, perfekt för en familjebil.
Sävliga reaktioner
Köregenskaperna, däremot, hör inte till de mest alerta och skojiga som testlaget upplevt. Styrreaktionerna är sävliga och diffusa, gasresponsen medioker och växellådan simmigt oprecis. Men Dacian är i alla fall trygg och stadig att hantera även på besvärligt underlag. Extra plus blir det för att bilen klarar sin höga maxlast, 515 kg, utan större problem.
Chassibalansen är utpräglad understyrd och för att Logan MCV ska tappa bakvagnen krävs extremt elaka provokationen. Det är ett bra grundbeteende för en familjebil, som skulle vara ännu bättre om antisladdsystem funnits på programmet.
Behagligt stabil
Det långa axelavståndet, 291 cm, ger Dacian en behaglig riktningsstabilitet och bilen kan köras avslappnat på långa landsvägsetapper, förutsatt att det inte blåser alltför hårt. Vindkänsligheten är besvärande i hård sidovind.
Åkkomforten är sisådär. Fjädringen sväljer vägens ojämnheter hyfsat och bullernivån är acceptabel, även om såväl vind-, motor- som däcksljud väller in i kupén på ett ganska irriterande sätt i motorvägsfart.
Men vem kan begära limousinegenskaper av en bil som kostar
105 000 kronor? Finessen med Logan MCV är istället utrymmen för pengarna och där är Dacian utan konkurrens. Sju personer får plats i den rymliga kupén och vuxna kan till och med klämma sig in på de två platserna längst bak, om de väl lyckas krångla sig in. Insteget är inte helt smidigt, men det går.
Gigantiskt utrymme
Behövs extra lastutrymme kan det fällbara sätet längst bak med några enkla handgrepp helt lyftas ut bilen. Då blir bagageutrymmet gigantiskt. Även soffan på mittraden kan monteras bort, men då krävs verktyg. Belöningen blir ett lastutrymme på hela 2 350 liter, och det kan ingen annan bil med en längd på 445 cm och ett pris på 105 000 kronor erbjuda.
Tekniskt bygger Dacia Logan till stor del på komponenter från olika Renault-modeller (se Herbert Müdsams illustration här intill) och i första hand är bilen tänkt för andra marknader än Västeuropa. Dacian är byggd för att klara betydligt svårare förhållanden än släta landsvägar. Det märks bland annat på en markfrigång på 16 cm, lång fjädringsväg och att det finns en skyddsplåt under motorn.
Våldsamt populär
Men trots att bilen, förutom Rumänien, i första hand är avsedd för länder som Ryssland, Marocko, Brasilien, Colombia och Iran har den blivit våldsamt populär i framförallt Tyskland och Frankrike.
I Tyskland är väntetiden på en Logan-kombi uppemot ett halvår, ungefär som en Ferrari eller någon annan exklusiv sportvagn. Till Sverige kommer bilen först i slutet av nästa år och då i en uppgraderad version, som går under beteckningen Logan II.
Priset lär bli betydligt högre än de 105 500 kronor som Vi Bilägares importbil kostade. Förhoppningsvis är också säkerhetsnivån höjd minst ett par snäpp.
FOTNOT: MCV står för Multi Convivial Vehicle, som fritt översatt betyder flexibel bil för glada sällskap...
Relaterade dokument
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tja, jämfört med en bättre begagnad bil så är väl säkerheten helt ok. Som bruksbil men med alla garantier så skulle detta nog kunna bli en succé såsom Skoda gjorde för några år sedan.
Viktigt att komma ihåg är att EuroNCAP testar bilar i *grundutförande*. Detta drabbar Logan negativt eftersom den i grundutförande saknar vettig säkerhetsutrustning som airbags och annat. Om den hade testats med full säkerhetsutrustning, som med stor säkerhet blir standard i den version som kommer att marknadsföras här nästa höst, så skulle betyget bli högre.
Samma sak drabbade Fiat Panda, i Sverige säljs den med högre säkerhetsstandard än vad bilen testades med i EuroNCAP - följaktligen gäller betyget ett utförande som inte marknadsförs här och därmed kan det betyget heller inte belasta modellen.
Tyvärr. Också den Dacia som Euro-NCAP smällde hade krockkuddar för förare och passagerare.
Bilar som klarat fyra stjärnor utan sidokrockkuddar: Fiat Punto 2000, Ford Fiesta 2002, Ford Focus 1999, Honda Jazz 2004, Mazda 2 2004, Mercedes A-klass 1999, Opel Astra 1999, Peugeot 206 2000, Renault Clio 2000, Seat Ibiza 2002, Skoda Fabia 2000, Toyota Yaris 2000, Toyota Corolla 2002, VW Fox 2005, VW Lupo 2000, VW Polo 2000, VW Golf 1999.
Jag tror också att den svenska importören kommer att lasta Logan full med kuddar när den kommer hit. Men jag tycker fortfarande att det är syniskt av Renault att inte bygga bilen bättre från början. De behärskade bevisligen tekniken eftersom man lyckades få Clio att prestera så mycket bättre fem år tidigare (Logan krockades år 2005).
Kan man få så mycket bil för runt 100.000:- är det inte mycket att tveka på. Alternativet för den summan är ju något begagnat ifrån blocket, och då väljer jag nog hellre detta.
Det är alltför lätt att ruinera sig på en bil med 2-3 år på nacken och servicekostnader som får den djärvaste att skämmas.
Vår Dacia är just på väg in på 1:a service. Vi har lyckats köra 1500 mil på 3 månader.... Vi återkommer med rapport om vad det kostade.
Tre stjärnor är faktiskt inte så himla pjåkigt. Jag har aldrig hört att någon ägare av en något år gammal Opel Zafira känner sig ila till mods vid ratten. Den fick exakt lika många stjärnor i NCAP som Dacian. Och det finns massor med bilar på vägarna med mycket lägre betyg än så. En riktig värsting är Toyota Hiace som dessvärre gärna används av barnrika familjer och knattefotbollslag. Om de skulle gå över till Dacia Logan skulle säkerheten öka markant. Jag har åkt Dacia mycket som taxi i Rumänien och jag tycker det är en utmärkt bil för pengarna. Mycket robust och fantastiskt rymlig. Ägare jag pratade med hade inte annat än gott att säga om den, så kvaliteten är det nog inga större fel på. Lite typiskt att många här har fördomar bara för att den kommer från "öst". Sanningen är att östländerna är på god väg att gå om oss i både det ena och det andra. Rumänien är för övrigt ett fantastiskt land att resa runt i, gärna i en Dacia.
Tre stjärnor är faktiskt inte så himla pjåkigt. Jag har aldrig hört att någon ägare av en något år gammal Opel Zafira känner sig ila till mods vid ratten. Den fick exakt lika många stjärnor i NCAP som Dacian. Och det finns massor med bilar på vägarna med mycket lägre betyg än så. En riktig värsting är Toyota Hiace som dessvärre gärna används av barnrika familjer och knattefotbollslag. Om de skulle gå över till Dacia Logan skulle säkerheten öka markant. Jag har åkt Dacia mycket som taxi i Rumänien och jag tycker det är en utmärkt bil för pengarna. Mycket robust och fantastiskt rymlig. Ägare jag pratade med hade inte annat än gott att säga om den, så kvaliteten är det nog inga större fel på. Lite typiskt att många här har fördomar bara för att den kommer från "öst". Sanningen är att östländerna är på god väg att gå om oss i både det ena och det andra. Rumänien är för övrigt ett fantastiskt land att resa runt i, gärna i en Dacia.
När Dacia Sandero testades fullutrustad med krockkuddar, inklusive sidokrockkuddar och bältessträckare, hos EuroNCAP så fick den faktiskt fyra stjärnor.
Nog tror jag att en Logan MCV med samma säkerhetsutrustning också skulle få fyra stjärnor då Sandero och Logan MCV delar samma grundkonstruktion.
Med enbart basutrustning för säkerhet så fick Sanderon tre stjärnor. Tyvärr så är Dacia inte ensam om att sälja bilar för utvecklingsländer och tredje världen med en låg basnivå på säkerheten, men ändå så är Dacia bättre än många andra lågprisbilar i detta avseende. Finns många basbilar för tredje världen som fortfarande saknar krockkuddar, exempelvis.
Tursamt för Dacia-kunden kan extra säkerheten köpas till, och i Sverige är det standard i de högre utrustningsnivåer förutom basmodellen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.