Jonas Westin i Norrköping har en BMW 520D modellår 2009. Bilen har haft en mängd olika fel. Men den auktoriserade BMW-verkstaden i Norrköping, Kneippbadens Bil, har inte kunnat lösa problemen.
Det började med en växellåda som var så trög att växlarna ibland inte gick i. Då krävdes att föraren la ur växeln för att på nytt kunna lägga i rätt växel.
– Efter mycket tjat från min sida byttes den på nybilsgarantin. Men bara efter nån månad kändes den nya växellådan väldigt trög. Jag misstänkte att det kunde vara kopplingen som inte frikopplade helt, men verkstaden tyckte lådan var okej och ville inte stå för mer på garanti, säger Jonas Westin.
Förra vintern gick inte växlarna i alls vid något tillfälle. Bilen fick knuffas igång innan någon växel gick att lägga i – trots att lådan redan var bytt.
Ett återkommande fel som spökat är att motorlampan tänds och varnar för motorstörningar. Vad detta beror på är oklart. Verkstaden har provat att byta ut flera olika komponenter. Fel på turbo, EGR-ventil, fel på stag till turbon, glapp mellan motordataenheten och gasstyrdonet är några av de problem som verkstaden upptäckt. De har också bytt mjukvaruenhet till motorns datasystem.
För Jonas Westin har det blivit många verkstadsbesök – utan att felen kunnat lagas långsiktigt. Efter bara någon månad har motorlampan tänts igen, med nya motorstörningar.
– Verkstaden säger till mig att de inte haft tid att ta in bilen och analysera under körning vad det är som är fel. Det tär på tålamodet när motorlampan tänds på nytt bara någon vecka eller månad efter att bilen varit inne på verkstaden. Verkstaden har inte hört av sig till mig heller, det är hela tiden jag som får ligga på och tjata på dem.
Vi Bilägare skrev hösten 2011 om BMW:s rostproblem och lacksläpp på bakluckan. Något som fick Jonas Westin att undersöka sin egen bil. Och jodå, visst finns början till rost där också.
– Jag har frågat verkstaden nästan varje gång jag varit där om rosten på bakluckan ska åtgärdas och när. Men jag har fått beskedet att man plockar in bilar i turordning för detta. Nu har det dröjt ett år från det att jag upptäckte rosten, säger han.
Kneippbadens Bil vill själva inte alls kommentera de här problemen.
– Vi avböjer kommentarer kring det här. Vi för en dialog med kunden och vill inte föra den diskussionen i media, säger Eva Wisth, servicechef på Kneippbadens Bil.
Hos generalagenten BMW Sverige är man självkritisk och beklagar att Jonas Westin haft så mycket fel med sin bil. Enligt informationschefen Michael De Geer har verkstadens resultat varit otillfredsställande:
– Även återförsäljaren beklagar problemen som Jonas har haft och medger att man inte fullgjort sitt åtagande mot honom. Det kan i viss mån ha orsakats av personalbyte i kundmottagningen under senare tid, där den nye kundmottagaren inte kände till de tidigare problemen med växellådan och rosten på bakluckan, säger han.
Men inte heller generalagenten är säker på vad som orsakat felen med växellåda och motorstörningar.
– Om problemen med den kärvande växellådan beror på att kopplingen inte frikopplar helt eller något annat kan vi inte säga, mer än att det ska undersökas och åtgärdas, säger Michael De Geer. Rostangreppen på bakluckan ska självfallet åtgärdas inom ramen för rostskyddsgarantin. Varför det inte har skett för länge sedan har vi inte någon förklaring till. Orsaken till de återkommande motorstörningarna har varit svår att fastställda eftersom störningarna har uppträtt sporadiskt.
Efter att Vi Bilägare kontaktat både Kneippbadens Bil och BMW Sverige blev Jonas Westin kallad till ett möte med verkstadspersonalen. Detta för att noga gå igenom vad som ska åtgärdas.
– Någon dialog har aldrig förts med mig, inte förrän nu när jag haft ett möte med Kneippbadens Bil. Det har inte dokumenterats vad som ska åtgärdas och varit flera missförstånd kring vem som skulle ta hand om vad. Vad som skulle gå som goodwill och vad min försäkring eventuellt ska täcka, säger Jonas Westin.
– Det har varit missar i kommunikationen mest hela tiden. Det har varit ett slarvigt och nonchalant beteende från verkstaden. Nu hoppas jag att motorfelet är löst och att de tar tag på allvar med rosten och växellådan.
Hans andrabil, en BMW 335 från 2007, drabbades även den under hösten av motorproblem. Där byttes tre bränslespridare på goodwill.
– Jag har alltid gillat märket och haft flera BMW tidigare. Men nu vet jag inte om jag vågar köpa en ny BMW igen.
Diskutera: Vad tycker du om BMW 520D?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Finns inte på kartan att köpa BMW.
Var ett av de få ställen som slapp besök av oss, sambon och jag, när vi skulle köpa en ny bil.
( Bra bilar, så länge inget händer, men servicen hos BMW är noll)
Ja huga som det kan gå,..själv är jag tacksam för att den 523:a som jag ägde höll ihopa så bra som den gjorde utan problem.
Insåg då jag var dum nog att summera kostnaderna att den då 6 åriga bilen kostat lika mycket att äga som om jag istället hade köpt en helt ny Bmw vilket helt klart ändrade mina kommande bilval.
Det samma gäller för alla dyrare bilar att om man har lite otur eller inte har räknat med att dessa lyxbilar kostar mycket mer att äga så får man snabbt problem.
Prismässigt får man väldigt mycket begagnad Bmw,Audi,MB eller annat lyxfabrikat för en liten slant men det kostar som sagt ändå att ligga på topp. ( även då man inte gör det för hur coolt är det egentligen med en A6:a ifrån -02 t.e.x ?)
Det hade ju varit bra att veta om Jonas köpte bilen ny eller inte. Köpte han den ny och de här felen uppträdde relativt snabbt samt återkommande hade Jonas med Konsumentköplagens hjälp kunnat häva köpet vid tredje reklamationen för samma fel.
Mistro, håller med. Det många inte fattar när de till slut får råd med sin drömbil som begagnad är att en 700-tusenkronors bil som de kommer över för 200,000:- inte är en 200-tusenkronorsbil, utan en gammal jävla 700-tusenkronorsbil. Allt är dimensionerat för en 700-tusenkronorsbil: reservdelar, servicekostnader, försäkringar osv
Av denna anledning så kommer jag bara att köpa bilar som har fem års nybilsgaranti. Även om det blir en medioker bil, för jag har inte råd att krångla med tillverkarnas halvdana kompromisser. Låt dem stå för det själva! 2 eller 3 år räcker inte. Sätt press på dem!
Mistro : Hade du köpt en ny BMW hade det kostat typ lika mycket extra ändå ;) Så då kunde du köpt en ny dyrare bil ändå ;)
Men nej - BMW är inget under av kvalitet direkt. På vissa områden är det rikiga skitbilar. Bemötandet jag fått av stället jag köpte bilen, Autopartner i Linköping, har jag dock inget att klaga på direkt. Organisationen som sådan verkar leva i förnekelse över verkligheten dock.
Borde hävt köpet efter tredje felet som Kapten nämnde, förutsatt att den var nyköpt. Alla biltillverkare säljer måndagsex som på något vänster rullar ut osynligt ur fabriken, ingen mening att skrika och klaga på att BMW:s kvalité är urusel. De är inte sämre än nån annan.
Upplevd kvalitet på Bmw när man köpt en ny är fortfarande väldigt hög men om man pratar hållbarhet/kvalitet så var Bmw bättre på det förr om man bortser från rosten när det gäller bilar som gått ett antal tusen mil.
Bmw har väl som så många andra drabbats av besparingar för att öka sin vinst och detta avspeglar sig säkert på bilarna. Köp av billigare komponenter, billigare material och annat.
10 år gamla Bmw som skötts bra kan fortfarande kännas väldigt fräscha trots kanske 20.000 mil på mätaren. Dagens Bmw blir säkert ett mera osäkert köp när de närmar sig 20.000 mil. Krånglande elektronik kan göra vem som helst gråhårig.
På tal om verkstäder så ringde märkesverkstaden idag och frågade om vi var nöjda med reparationen som de gjorde för två veckor sen på sambons bil.
Och det är vi. Skönt att det finns verkstäder som bryr sig om sina kunder! :-)
När det gäller ovanstående bil, så låter det spontant som om det är kopplingen som jäklas.
Det plus nåt av allt skit som sitter runt motorn, som orsakar felmeddelandet.
Inga mängder av bekymmer precis.
Rosten är ju lite oroväckande, inte ens på min gamla skorv från -92 är det nån rost på bakluckan. Fast det är ju en fransk bil... ;-)
Vore intressant om ViB följer upp detta, och berättar om vad som hände efter artikeln.
Synd att inte alla verkstäder kan förstå värdet av ett korrekt kundbemötande, alla bilar kan drabbas av fel eller vara måndagsexemplar men löser verkstan det på ett bra sätt accepterar man som kund det oftast. Min erfarenhet av BMW gäller mer säljarna, eftersom jag surnade till på attityden(hos flera handlare) har jag inte köpt någon och har därför heller ingen erfarenhet av verkstan. Min senaste A4 hade några garantifel som åtgärdades snabbare än blixten, jag kan inte klaga på någonting hos verkstad eller deras kundtjänst(Tack Bilcentrum Krst) Kunnig och trevlig tjej som tog emot och eftersom jag behöver bilen i jobbet arbetade de över på kvällen för att den skulle bli färdig snabbt. Nu pga att plånboken inte räckte till blev det denna gång Volvo och även där är verkstan hittills toppen. Dom enda verkstäderna jag lackat ur på är två asiatiska märkesverkstäder för några år sedan, den ena skjortade oss på pengar och den andra väldigt kundovänlig, men då väljer man ju nåt annat, svårare är det inte.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.