Magnus Olsson köpte sin Seat Ibiza ny 2012. Nu har bilens huv och dörrar börjat rosta.

Nästa artikel
Magnus blir utan ersättning – trots rostskyddsgaranti
Reportage

Magnus blir utan ersättning – trots rostskyddsgaranti

Publicerad 2024-01-29 13:50 (uppdaterad 2024-02-15 12:58)

Magnus Olsson köpte sin Seat Ibiza ny 2012. Nu har bilens huv och dörrar börjat rosta.

Att rostskyddsgarantin i praktiken är omöjlig att utnyttja blev tydligt för Magnus Olsson. Rostangrepp på bilens huv och dörrar var inte tillräckligt – det krävs hål i karossen.
DET HÄR ÄR EN UPPLÅST PREMIUM-ARTIKEL

Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.

Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!

Vi Bilägare har otaliga gånger granskat biltillverkarnas rostskyddsgaranti som gång efter annan visat sig vara en falsk trygghet. I stället för att vara till nytta för konsumenten används garantin till att sätta guldkant på biltillverkarnas marknadsföring.

Seat erbjuder en tolvårig rostskyddsgaranti men när den verkligen behövs är det svårt att få hjälp. Det fick Magnus Olsson från Sjöbo erfara. Han köpte sin vita Seat Ibiza ny 2012 med rostskyddsgaranti till juni 2024.

– Jag har inte haft så många bilar i mitt liv men de jag har haft ser jag till att sköta om. Bilen har fungerat jättebra och tanken var att min dotter skulle ta över den, säger Magnus Olsson som nu tvingas tänka om.

Efter en tvätt upptäcktes omfattande rostangrepp längs insidan av motorhuven och bilen visades upp för Seat-handlaren Motorcenter i Skurup. Skadorna fotograferades och dokumenterades men bedömdes inte tillräckliga för att åberopa rostskyddsgarantin. Trots rosten på insidan av motorhuven ansågs skadorna bero på ”yttre åverkan”. En bedömning som även Seat Sverige ställer sig bakom.

”Det är inte fråga om genomrostning, rosten längst fram på huven är gamla stenskott som Magnus Olsson själv försökt måla över. Eftersom det är yttre åverkan omfattas inte detta av någon garanti”, skriver Motorcenter i Skurup i sitt utlåtande till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN), dit Magnus Olsson anmälde ärendet.

– Att det inte är gamla stenskott syns tydligt på huvens lackblåsor som har lyfts upp av rosten på undersidan av huven. Innan jag förstod omfattningen målade jag så klart över med bättringsfärg för att inte skadorna skulle förvärras, säger han.

"När huven är drabbad är det bara en tidsfråga innan dörrarna följer efter."

Rostskyddsexpert Håkan Wessman synar huvens invändiga rostskador.

Rostangreppet längst fram på huven är inte det enda utan huven har börjat rosta även i bakkant.

– Med tanke på placeringen finns det inga möjligheter att rosten skulle ha orsakats av yttre åverkan. Det syns tydligt att huven rostar längs limskarven, säger Magnus Olsson.

När Vi Bilägares rostskyddsexpert Håkan Wessman undersöker huvens innanmäte med inspektionskamera syns den invändiga rosten tydligt.

– Rosten är ett resultat av dålig vidhäftning på limmet vilket ofta beror på produktionsproblem i fabriken, säger han och konstaterar att när huven är drabbad är det bara en tidsfråga innan dörrarna följer efter.

Mycket riktigt finns rostangrepp längs undersidan på samtliga dörrar på Magnus Olssons bil. Att byta dessa skulle kosta 56 000 kronor enligt ett förslag från en lokal plåtverkstad.

– Det är otroligt beklämmande att seriösa företag inte tar ansvar för en feltillverkad produkt. Att motorhuven och alla dörrarna rostar på samma sätt är knappast en slump, säger Magnus Olsson.

ARN gör bedömningen att det inte är fråga om en sådan genomrostning som krävs för att rostskyddsgarantin ska gälla. Nämnden får inte göra någon egen efterforskning utan grundar sitt beslut på underlaget från anmälaren och motparten.

Ulf Stefansson, fordonsjurist på branschföreningen Fordonsjuristen, har lång erfarenhet av konsumentjuridik och har även medverkat som ledamot i ARN.

– Tyvärr har inte kunden lyckats motbevisa Seats påståenden med en egen teknisk utredning i detta fall. För att ARN ska kunna gå på bilägarens linje krävs ett tekniskt utlåtande som förklarar var rosten kommer ifrån, säger han men konstaterar:

– För en bilägare är det väldigt svårt att bevisa var rostangreppen har uppstått vilket gör rostskyddsgarantin verkningslös.

Varken Skurups Motorcenter, som utförde besiktningen av rostskadorna, eller Seat vill i efterhand förklara vad som orsakat rostskadorna utan hänvisar till beslutet i ARN. När vi ber Seat att förtydliga vilken form av yttre åverkan som orsakat rosten blir svaret att det krävs hål i karossen för att rostskyddsgarantin ska gälla. Ett scenario som ingen bilägare vill vänta på och Magnus Olssons enda lösning blir att sälja bilen med förlust.

– Trots att bilen fortfarande har rostskyddsgaranti är det tydligt att jag är helt oskyddad när bilen börjar rosta – nu ska den väck!

Seat: Det ska vara hål

Seat Sverige vill inte kommentera rosten på Magnus Olssons bil men Susanne Karlsson, pressansvarig, förklarar varför garantin inte gäller.

– Den tolvåriga rostskyddsgarantin är mot genomrostning vilket innebär att det ska föreligga hål i karossen. Både vi och våra partners tycker det är viktigt att alltid göra en seriös bedömning vid synpunkter från våra kunder, vilket också genomförts i detta fall. Vår bedömning är att rostskyddsgarantin inte kan åberopas och samma beslut har tagits av ARN. I och med detta har vi inte något mer att tillägga.

Vad är er förklaring till att både motorhuv och dörrar är rostangripna?

– Det kan finnas olika orsaker till att korrosion uppstår. Vi kan tyvärr inte uttala oss om vad det beror på gällande just denna bil. För att kunna göra det behöver den undersökas närmare på en auktoriserad verkstad.

DET HÄR ÄR EN UPPLÅST PREMIUM-ARTIKEL

Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.

Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (3)

  • 2024-01-29 17:09 Var väl ett vanligt problem…
  • 2024-01-29 14:13 Det är ingen garanti…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.