Alla nya bilar kommer med en rostskyddsgaranti. Men i många fall är den i princip värdelös på bilägaren, visar en stor genomgång av 25 bilmärken som Vi Bilägare gjort.
Vissa märken godkänner inte att bilen körs i regn eller saltslask om garantin ska gälla, och hos Tesla försvinner garantin om ägaren gör en lackbehandling eller rostskyddsbehandling i efterhand. Även stenskott kan göra rostskyddsgarantin värdelös.
Det uppmärksammas nu av programmet Plånboken som sänds i Sveriges Radio P1, där Vi Bilägares expert Christian Ellmark uttalar sig.
– Den här garantin finns främst för att övertyga bilköpare vid köpet om att bilen inte kommer rosta de närmaste åren. Det är ett bra försäljningsargument för handlaren. Rostskyddsgarantin är till stor del ett spel för gallerierna.
Rostskyddsgarantin kan dock gälla om rosten kommer inifrån, till exempel om något gått fel under produktionen av bilen.
– Det är mycket ovanligt, säger Christian Ellmark.
Du kan lyssna på hela inslaget här eller genom att starta spelaren nedan (spola fram till 20:20).
1. Tvätta bilen noga, särskilt undertill på vintern. Här finns en bra guide till hur du ska göra.
2. Om du köper en ny bil kan det vara en bra investering att rostskyddsbehandla den.
3. Välj en bil med bra rostskydd från början. Här finns en genomgång av modellerna med bäst och sämst rostskydd.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.