Nästa artikel
Dosa som sparar bränsledroppar
Nyheter

Dosa som sparar bränsledroppar

Publicerad 28 juni 2012 (uppdaterad 28 juni 2012)
De flesta vill väl köra snålt och miljövänligt, men hur ska jag veta om min körstil verkligen är effektiv? En klurig algoritm ger klara besked.

Företaget Greater Than har utvecklat algoritmen som finns inprogrammerad i en liten GPS-ansluten dosa som pluggas in i en standardkontakt som sitter i alla nyare bilar. Dosan registrerar förarbränsleeffektivitet, ett krångligt ord men det beskriver vad det handlar om.

Algoritmen mäter enbart förarens påverkan på bränsleförbrukningen. Faktorer som inte föraren kan påverka, exempelvis yttertemperatur, motvind och vägens beskaffenhet, räknas bort. Föraren får direkt veta hur energismart han/hon kör.
Data skickas till en central i Belgien och där jämförs alla anslutna förare med varandra. Var och en får besked om hur många som kör snålare respektive sämre.

– Alla kan jämföra sig med alla, oavsett vilken bil man kör eller var man befinner sig. Jag är övertygad om att detta kommer att kunna förändra vårt sätt att köra bil, säger Liselott Johansson, vd för Greater Than.

En som tror att Greater Thans lilla mätdator kan göra skillnad är rallyåkaren Tina Thörner. Hon är engagerad i en organisation som marknadsför miljövänliga produkter i Dubai och hennes uppgift är att försöka få de arabiska bilförarna att lätta på gasen och spara olja – en nog så grannlaga uppgift i ett land där bensinen är billigare än vatten.

– Men alla älskar tävlingar och kan jag få folk att börja tävla om vem som kör snålast kan det fungera, säger Tina Thörner.

Mätdatorn kostar 990 kronor och abonnemanget går på 199 kr/månad. Det går nog att tjäna in, det kan exempelvis Visby Bilgods skriva under på. Företaget har under nästan fyra år provat ekonomidatorn och då minskat utsläppen från de 45 bilarna med cirka 260 ton.

Diskutera: Vad tror du om dosan?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-06-28 09:02
hultarn

Ständigt denna Tina Törner. Hon är då med överallt. Och nu är jag inte negativ, tvärtom. Hon bevisar att med mycket vilja och engagemang kan man komma långt. Och pyssla med allt möjligt.

Intressant dosa det där, det finns gott om förare som skulle behöva få svart på vitt hur de nyttjar bränslet. Särskilt taxiförare, hur jobbigt är det inte att sitta som en nickedocka medan föraren pumpar med gasen...?

#2 • Uppdaterat: 2012-06-28 09:27
c63

Säkert en bra affär för dosfabrikörn men knappast för köparen med alla avgifter.
Det är väl bara att summera ihop och se att det kostar 429390 kr för Visby bilgods...

#3 • Uppdaterat: 2012-06-28 10:54
Raphael

Kan ju vara värt att påpeka att det som den där dosan gör för 990 kr plus 199 kr i månaden, den funktionen finns inbyggd i flera bilar från Fiat-gruppen sedan flera år tillbaks - heter Fiat Eco Drive, och online-tjänsten heter Fiat Eco Ville.

Du laddar ner Fiat Eco Drive-programmet till din dator och stoppar ett USB-minne i bilens USB-uttag. Bilen sparar din körinformation på USB-minnet, din körstil inklusive växlingar, gasning och bromsning, och hela paketet. Du stoppar USB-minnet i datorn och programmet gör statistik. Du kan se vecka för vecka, månad för månad. Du kan sätta upp personliga mål för lägsta förbrukning. Programmet innehåller även en utbildning i snålkörning. Och du kan koppla upp dig mot Fiat Eco Ville och dela dina data och din körstil med andra bilister.

#4 • Uppdaterat: 2012-06-28 14:05
Förstikön (ej verifierad)

Snälla ViB, sluta presentera jämförelser mellan äpplen (okänt antal bilar x grundkostnad plus rörlig kostnad per fordon) och päron (utsläpp av något obekant, gissningsvis koldioxid). Hur mycket har Visby Bilgods lagt ut, och hur mycket har man sparat efter gjorda investeringar. Klara verba, tack.

#5 • Uppdaterat: 2012-06-28 14:43
Förstikön (ej verifierad)

För att förtydliga: antalet bilar anges visserligen till 45, men det står inget om vilken typ av bilar det handlar om, eller hur de körs. Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta.

#6 • Uppdaterat: 2012-06-28 16:58
Mugge

Som privatperson lär man få svårt att tjäna in en sådan dosa. Låt säga man kör 2000 mil om året och säg att man klarar att spara 10% (i mina ögon optimistisk). Har man en hyfsat snål bli så handlar det väl om drygt en halv dl per mil eller 100 liter på ett år. Dosa 990 kr och abonnemang 2388 kr på ett år mycket pengar för att spara 1500 kr i bränslepengar...

#7 • Uppdaterat: 2012-06-28 17:42
Roger Skagerström

I princip alla bilar har en färddator med momentanförbrukning. Även om den kanske inte stämmer exakt så känns den fullt tillräcklig för att se om det går snålt eller inte.

#8 • Uppdaterat: 2012-06-28 18:12
mrplot

Vi provade deras dosa på jobbet och allt vi tjänade hamnade i Greater Thans ficka. Visst vinner miljön på detta, men påängen måste ändå vara att vinsten hamnar i ägarens ficka för att kunna investare i nya snålare fordon.
Påminner om att koka soppa på en spik = modernt lurendrejeri. Går det att bryta kontraktet, njet.

#9 • Uppdaterat: 2012-06-29 08:11
forrenta

Man ska inte glömma att det finns en "uppmärksamhetseffekt" som gör att när man vet att man ingår i ett försök så anpassar man sig omedvetet efter villkoren i försöket. Detta betyder ju inte att man inte sparat drivmedel under försöket, utan bara att jag inte är helt säker på att effekten blir bestående. Att ändra beteenden är svårt, det vet alla som brottas med vikten, rökningen eller andra beteenderelaterade individproblem. Varför försvann "ekonometern" ur våras bilar (den mätare som via undertrycksmätning i insugningsröret visade om man "körde ekonomiskt") ?
Det var en billig lösning, men hade den någon effekt?

#a • Uppdaterat: 2012-06-29 14:31
generalzbynio

Min Vectra 2,2 bensin drog 0,65l/mil mellan två sista tankningarna, och fabriken säger att det skall vara 0,78. Det vad kanske inte mycket stadskörning då, men jag behöver inte betala för någon jävla dosa som gör det möjligt att bevaka mig...

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.