Nästa artikel
Kontroversiella uttalandet: Laddboxen helt onödig?
Reportage

Kontroversiella uttalandet: Laddboxen helt onödig?

Publicerad 15 november 2022 (uppdaterad 2 januari 2023)
Det brukar sägas att det krävs en laddbox för att ladda elbilen säkert. Nu går professorn Mats Leijon ut och hävdar att laddboxen är onödig. ”För privatpersoner duger det ofta utmärkt att ladda i ett vanligt vägguttag”, säger han.
Det här är en upplåst Premium-artikel

Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.

Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!

Mats Leijon är professor i elektricitetslära vid Uppsala universitet, grundare av vågkraftsbolaget Seabased och mottagare av Uppsala universitets innovationspris Hjärnäpplet. När det kommer till elektricitet så vet han vad han talar om. Och i frågan om nödvändigheten av att skaffa en laddbox för att ladda sin elbil är han glasklar.

– Så länge installationen är korrekt utförd så är det inga problem att ladda en elbil via ett vanligt uttag, säger han och fortsätter:

– Jag är förvånad över att det blivit så här. Varför skulle man inte kunna koppla in en elbil när man kan koppla in allt möjligt annat till ett uttag?

Mats Leijon är noga med att understryka att installationen ska vara fackmannamässig. Argumentet att vanliga vägguttag inte är byggda för att överföra så mycket ström under lång tid som en elbil behöver köper han inte.

– Nej, det är en missuppfattning, säger Mats Leijon. Om kontakten blir varm så är det något som är fel. I normala fall är det ingen fara.

Om man är orolig, menar han, går det oftast att ställa ner laddeffekten på bilen och därigenom minska belastningen på elsystemet.

– Jag kör elbil själv och jag har svårt att se varför normala människor behöver högre effekt än vad man får ur ett vanligt uttag. Med höjd effekt följer ju också att man kanske måste säkra upp huset och det innebär avsevärda kostnader. Dessutom mår batteriet bara bra av långsammare laddning, säger Mats Leijon.

”Mats Leijons teoretiska resonemang och verkligheten kolliderar”

Men Elsäkerhetsverket, den myndighet som ansvarar för tekniska säkerhetsfrågor på elområdet, är av annan åsikt.

– Mats Leijons teoretiska resonemang och verkligheten kolliderar, säger Anders Richert, teknisk direktör och avdelningschef på Elsäkerhetsverket.

– Spänningen är inte problemet utan laddströmmen, fortsätter han. När du laddar har du en konstant ström under en längre tid, vilket ger en värmeutveckling. Även om normala uttag är testade och märkta så är de tänkta att användas för laster under kortare perioder. Används de under längre tidsperioder händer det ibland att uttag blir bruna, ett tydligt tecken på värmeutveckling.

”Jag kör elbil själv och jag har svårt att se varför normala människor behöver högre effekt än vad man får ur ett vanligt uttag”, säger Mats Leijon. Foto: Mikael Wallerstedt & Niklas Carle

Anders Richert ger Mats Leijon rätt i att det absolut går att bygga ett säkert system som använder en vanlig stickpropp, så kallad Schuko, och klarar stora laster under längre tidsperioder. Richert menar dock att om kunden ändå tar kostnaden att nyinstallera ett sådant system blir prisskillnaden jämfört med att också installera en laddbox försumbar.

– Laddboxen har flera säkerhetsfunktioner med jordfelsbrytare och kommunikation mellan box och bil som övervakar laddningen, säger han och konstaterar:

– Man brukar skaffa såväl sommar- som vinterdäck för att köra säkert på vägarna. Då tycker vi också det är rimligt att man installerar en laddbox på den plats där man har för avsikt att ladda regelbundet.

Om man nu ändå måste ladda sin elbil via vanliga vägguttaget: hur ska man gå till väga för att minimera riskerna och göra det tryggt?

– Man ska vara hyfsat säker på hur det ser ut från proppskåpet till uttaget så att inga förgreningar ligger på. Om man sänker laddströmmen i bilen till 8–10 ampere är det mindre risk men man bör hålla koll på uttaget och titta noga efter färgskiftningar som indikerar att det blivit för varmt, säger Anders Richert och beskriver hur han ser på laddkablar för vanliga el-
uttag:

– Man ska betrakta den här typen av laddare som ett nödreservhjul som kan användas i lägre hastigheter och under begränsad tid.

Få bränder i elbilar
  • Totalt inträffade 57 bränder i elbilar och laddhybrider i Sverige under åren 2018–2021, enligt statistik sammanställd av MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.
  • Vid 14 av fallen stod bilen på laddning (två av dessa bilar var hemmabyggen) och i ytterligare 31 fall var det oklart om bilen hade laddats eller ej.
  • I tre av fallen kunde man konstatera att bränderna var relaterade till eltillförseln. I ett fall 2018 uppstod branden i en timer eller i själva laddkabeln. 2019 uppstod en brand där hög belastning på elledningarna bedömdes vara orsak till att en brand startade i vägguttaget. I ett tredje fall från 2020 konstaterade man att branden hade börjat i en skarvdosa.
  • Under perioden 2018–2021 inträffade totalt cirka 20 000 fordonsbränder i Sverige, enligt MSB.

Volkswagengruppen, en av de svenska generalagenter som säljer flest elbilar, rekommenderar sina kunder att skaffa laddbox.

– Vi följer Elsäkerhetsverkets rekommendation som säger att man ska ladda i laddbox eftersom det anses vara det säkraste alternativet, säger Marcus Tomasfolk, kommunikationschef på Volkswagen Group Sverige.

– Även om man sett över elen via vägguttaget så innebär det en hög belastning och det finns ingen möjlighet till lastbalansering för att styra ner laddningen när hemmets övriga elförbrukning är hög. Äldre elinstallationer kan dessutom vara i sånt skick att de inte klarar långa tider av stora effektuttag, även om de är fackmannamässigt utförda när det begav sig.

Det här är en upplåst Premium-artikel

Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.

Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (35)

  • 2024-02-05 16:06 Lastbalanseringen är det som…
  • 2024-02-05 16:06 Lastbalanseringen är det som…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.