På vardagar svarar Vi Bilägare på läsarfrågor om bilar och trafik. Vill du att vi ska svara på din fråga? Fyll i formuläret eller mejla till bilfragan@vibilagare.se.
Fråga:
Jag förstår fortfarande inte varför jag inte ska kunna ladda min laddhybrid i ett vanligt jordat eluttag. Jag har en 16 A huvudsäkring och det fungerar hur bra som helst! Jag pluggar in på kvällen har fullt batteri på morgonen. Laddsladden har ju en sådan stickkontakt och mitt vägguttag motsvarande uttag.
Janne E
Svar:
Vi lät frågan gå till en elinstallatör:
”Schukouttag som vägguttag heter, testas bara med strömmar på 16 A under 60 min, och bara i avseende på värmestegring under den perioden. Så ett uttag kan fortfarande bli godkänt även om det är nära kravgränsen efter 1 timme, och laddning av en laddhybrid pågår ju ofta i 3 timmar, eller längre.
Det är oerhört viktigt att ta ur kontakten som sitter i bilen innan man eventuellt tar ur laddaren från vägguttag. Om man drar ur sladden från vägguttaget och laddning pågår så blir det gnistbildning när kontaktytorna separeras, varje gång det sker så blir kontaktytorna sämre vilket kommer leda till högre värmestegring i uttaget under användning.
Man bör eftersträva att bara använda vägguttag som är det enda på den säkringen, alltså inte koppla in på uttag som också används till andra förbrukare. Om man laddar från ett uttag som ligger kopplat i en kedja av förbrukare så belastas alla kopplingspunkter med samma belastningsström mellan uttaget och elcentralen, varje kopplingspunkt är en potentiell brandkälla om de är slitna, gamla eller dåligt anslutna.
I utemiljö kan ett eluttag som installerades för fem år sedan vara helt förbrukat om det placerats i en ogynnsam miljö, som temperaturväxlingar eller mycket nederbörd även om de är gjorda för att klara det.
Patrik Eriksson
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.