Genom åren har vi påtalat upptäckta brister hos vår testbil Kia Cee’d -07 och tack vare tusentals andra kundreaktioner från hela Europa har fabriken steg för steg åtgärdat barnsjukdomarna. Det här är en vanlig process, så går det till hos alla fabrikanter när en ny modell har lanserats.
Vid vårt besök i den slovakiska fabriken får vi besked om att underleverantörer för bilstereoanläggningar och tändspolar har bytts ut eller fått krav på att komma med bättre produkter och att länkar till krängningshämmare och spännbanden för bränsletanken modifierats – brister som vi och många andra kunder uppmärksammat med tiden. Oljudframkallande stötdämpare och otäta lock för spolarvätskebehållarna är exempel på andra åtgärder som Kia tidigt sett till att åtgärda.
– Däremot har vi nästan inga rapporter alls om de fel som ni haft med kollapsad tryckplatta till kopplingen och brustet tanklocksfäste, säger Peter Vrbiniak. Men självklart följer vi upp alla reklamationer som kommer från olika marknader.
Det är en sak att åtgärda specifika detaljbrister där ärendena i många fall går att hänföra till undermåliga underleverantörer, en annan att ta tag i designmissar som påverkar hela produktionen. Det är därför som Vi Bilägares anmärkningar om blästringskänsliga och utstickande bakdörrar och bakre hjulhus på första generationens Cee’d skapat ett sådant huvudbry.
– Det här är ett typexempel där reklamationer kommer från en specifik marknad, vad jag förstår har ni i Sverige med de förhållanden som råder extra mycket problem med stensprut, säger Peter Vrbiniak. Vi får inte den typen av anmärkningar från andra marknader.
När problemen uppmärksammades fick den svenska importören med sig den slovakiska fabriken på att utveckla och beställa lämpliga större stänkskydd för eftermontering. Dessa stänkskydd fick också svenska kunder med tidigt levererade bilar eftermonterade utan kostnad. En annan lika viktig skyddsåtgärd som vi påtalade var att förse bilarna med större plastskydd, så kallad plastfolie, både i bakkant på bakdörrarna och på bakskärmarna, en åtgärd som var svårare att genomföra i all hast.
Från produktionsbandet i Zilina rullar dagligen 821 bilar ut, bilar som omgående tas om hand för provkörning på en testbana inom fabriksområdet och en sista okulär besiktning. Det är i det här skedet som ett antal bilar, med adress Sverige tas åt sidan.
Peter Vrbiniak och hans medarbetare tar oss med in i en närliggande byggnad där de ”svenska” bilarna matas fram. Där klistras stora plastsjok på för hand, en process som tar styva tio minuter per bil att genomföra.
– Bilar som går till Sverige och Ryssland får detta extra skydd, men ryssarna åtgärdar på egen hand för sin marknad, säger Peter Vrbiniak.
Diskutera: Hur ser du på att Kia har extraskydd för Sverige?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är dock dåligt att det inte gäller från 2010 då den förra modellen kom.
Är Sverige och Ryssland enda länderna som har grusvägar?...
Tror jag inte erifog men vi är antagligen det land som har störst stenar på grusvägar och även på asfaltvägar (egentligen skulle det kallas stenfalt)
Största problemet är nog de närmare 1 miljon (!!) ton sand som vräks ut på våra vägar vintertid.
Min VW-buss från 1994 hade skyddsplast bak på sidan. Varför det är så ovanligt begriper jag inte. Några olika Fordmodeller har samma problem. Bilarna testas så "noggrant" men lik förbaskat så har man inte tänkt på en mängd saker.
Sån skyddstejp fanns även vid framkanten av bakre hjulhusen på min Corolla Touring -03.
Det som är intressant här, är att det inte är generalagenten i sverige som sätter på dessa skyddsfilmer, utan det görs i fabriken där bilen tillverkas. Tillverkaren har alltså lyssnat på kunderna. Inte generalagenten, som oftast monterar denna typen av skydd vid tex den svenska marknaden.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.