Efter fem år och 18 000 mil rostar Benjamin Berntssons Volvo V90.

Nästa artikel
Handtagen började rosta på Volvo V90 – efter bara fem år
Reportage

Handtagen började rosta på Volvo V90 – efter bara fem år

Publicerad 26 juni 2023 (uppdaterad 29 juni 2023)

Efter fem år och 18 000 mil rostar Benjamin Berntssons Volvo V90.

Samtliga dörrhandtag började rosta efter bara fem år. Volvo hävdar att bilen är misskött och utsatt för slitage runt handtagen. ”Att öppna dörren borde inte räknas som yttre åverkan”, säger bilägaren.
DET HÄR ÄR EN UPPLÅST PREMIUM-ARTIKEL

Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.

Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!

Året var 2018 när Benjamin Berntsson köpte en nästan ny V90 från den auktoriserade Volvohandlaren Borås Bil.

– Den är tillverkad i november 2016 men ställdes inte på som demobil förrän september 2017. Därefter köpte jag bilen ett år senare med 1 100 mil på mätaren, säger han. 

Under åren har bilen använts flitigt som vardagsbil till arbete, träning och matinköp och därefter stått tryggt parkerad under en carport på baksidan av ladan.

Trots det upptäckte Benjamin Berntsson nyligen rostangrepp runt plåtgenomföringen under dörrhandtagen. Sedan inköpet har bilen servats årligen hos olika Volvohandlare i Göteborg med omnejd utan att någon har noterat rosten. Ironiskt nog upptäcktes rosten när Benjamin för första gången vände sig till Bosch Car Service. 

– Det verkar som att vissa verkstäder är noggrannare än andra. De noterade att bilen hade rostblemmor runt dörrhandtagen och att det inte fanns så mycket de kunde göra åt det. 

»Att garantin bara är en pappersprodukt är tydligt.«

Därefter kontaktades Volvohandlaren Borås Bil som sålt bilen. 

– De inspekterade bilen och påpekade att jag borde ha anmält skadorna tidigare. Att de lägger över ansvaret på mig när Volvos egna tekniker inte lyckades upptäcka rostangreppen tycker jag är ynkligt, säger Benjamin Berntsson.

Beskedet från skadeteknikern blev att den tolvåriga genomrostningsgarantin inte gäller men att verkstaden absolut kan hjälpa till med en omlackering av dörrarna för 33 000 kronor. Enligt Volvos riktlinjer räknas rostangreppen som yttre åverkan och kan bara ersättas om problemet uppstår inom tiden för den tvååriga nybilsgarantin. 

– Jag hade kunnat förstå en hänvisning till stenskott, en repig nyckelring eller om jag klämt bältet i dörröppningen, men inte hur jag kan ha orsakat skador under ett dörrhandtag som är fast monterat i dörren, säger Benjamin Berntsson som oftast åker i bilen ensam och sällan använder baksätet. 

Peter Szakalos, doktor i korrosionsvetenskap vid Kungliga Tekniska Högskolan, har fått ta del av bilder på rostangreppen och ser inga tecken på att lackskadorna skulle ha orsakats av en människa.

– Enligt min bedömning är orsaken bristande kvalitet i korrosionsskyddet längs plåtkanten mot handtaget. De ojämna lackytorna är ett typiskt utseende för rost som fått fäste i spalten eller kanten och som börjar vandra utåt under lacken. 

– Att samtliga handtag drabbats systematiskt stärker den förklaringen ytterligare, säger han. 

Volvo anser i stället att så pass synliga skador borde ha uppmärksammats mycket tidigare. 

– Problemen har uppstått på grund av att lacken blivit skadad runt handtagen, en utsatt plats, varefter rosten fått fäste. Med det sagt kan man konstatera att kunden borde ha uppmärksammat problemet innan det fick den omfattning vi ser på bilderna, säger Volvos presschef Magnus Holst som samtidigt meddelar att Volvo kommer att kontakta kunden för att titta på bilen igen.

Ett löfte som till slut resulterar i att Borås Bil erbjuder sig att betala halva kostnaden för att åtgärda rosten på Benjamin Berntssons V90. 

– Tyvärr har jag inte de pengarna att lägga på bilen just nu även om skadorna behöver åtgärdas, säger han.

Besvikelsen över Volvos genomrostningsgaranti och hantering av ärendet är stor. 

– Livet går vidare även med en rostig bil men jag kommer undvika Volvo i framtiden. Att rostskyddsgarantin bara är en pappersprodukt som aldrig används är tydligt. I mitt tycke är det bättre att bilen säljs utan rostskyddsgaranti. Nu har man en vag förhoppning om att man kan använda en garanti, som inte fungerar i praktiken.

DET HÄR ÄR EN UPPLÅST PREMIUM-ARTIKEL

Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.

Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (7)

  • 5 augusti 2023 Jag har själv haft en…
  • 5 augusti 2023 Inte helt olikt hur rosten…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.