Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.
Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!
På olika internetforum florerar teorier om att en takbox blir mer aerodynamisk om den monteras bakvänd. Först ut var en svensk Teslaägare som gjorde ett eget test, och senare lanserade tillverkaren Autoform en ”bakvänd” takbox som ska ge längre räckvidd i elbilar.
Kan det gälla alla takboxtyper? Vi körde en särskild testslinga längs E18 (tre mil enkel resa och tre mil tillbaka) med en låg, platt Thule Flow monterad åt fel håll. Det visade sig finnas viss sanning i påståendet. Förbrukningen sjönk något – men inte så mycket så det är värt säkerhetskompromissen. Frånvaron av krockskydd i takboxens akter gör att en slalomskida kan komma farande som en dödlig projektil ut ur boxen om olyckan är framme.
Vi vet inte heller något om hur lyftkrafterna påverkar bilens köregenskaper i högre farter. Därför vill vi å det starkaste betona vikten av att använda takboxen som den ska vara monterad.
Ett annat sätt att få mer packutrymme utan att höja energiförbrukningen är den senaste trenden med att montera en lastbox på bilens dragkrok. Vi fann att både bensinbilen och elbilen fick något lägre förbrukning med lådan monterad än när bilen gick helt tom på teststräckan. Kanske minskar lastboxen den störande turbulensen som uppstår bakom en hög suvkaross?
- Snittförbrukning enligt färddator i konstant hastighet i 3+3 mils motorvägssträcka (en mätning per riktning) med farthållare efter GPS-justerad hastighet.
- Kupén inställd på 20°C och om bilen har körprogram har vi valt ”Eco”.
- Bilarna har körts utspridda och ej i karavan.
- Takbox: Thule Flow. Lastbox: Thule Onto. Takräcken: original från resp. märke med aerodesign.
Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.
Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (2)
- 13 april 2022 Troligen blir det bättre…
- 13 april 2022 Hur kan det komma sig att…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.