Att montera takbox på bilen innebär inte bara att semesterpackningen och skidorna får plats – det brukar också innebära högre förbrukning, eftersom luftmotståndet blir högre.
Det är extra problematiskt i elbilar där det innebär kortare räckvidd och tätare mellan laddstoppen.
Förra året gjorde en svensk Tesla Model 3-ägare ett intressant experiment: han monterade en vanlig takbox åt fel håll på sin bil – och kom fram till attförbrukningen blev 16 procent högre om den monterades åt rätt håll. Anledningen var att en rättvänd takbox gav mer turbulens.
7 procent längre räckvidd
Nu lanserar företaget Autoform takboxen Calix Aero Loader som ser helt felvänd ut. Men designen ska enligt Autoform ge sju procent lägre förbrukning än med en konventionell takbox, både i elbilar och förbränningsbilar.
– Aerodynamik har knappast haft högsta prioritet i designen av takboxar under många år. När förbrukning och miljö blir viktigare i samhället ville vi utmana normerna, säger Håvard Solgaard, försäljningschef på KGK i Norge, som säljer takboxen.
Autoform rekommenderar inte att helt enkelt vända på en vanlig takbox för att sänka förbrukningen. Den är nämligen inte förstärkt på rätt sätt i bakpartiet och det påverkar säkerheten. Den nya Aero Loader-takboxen har förstärkning i den ände som är monterad framåt.
Takboxen rymmer 425 liter och tomvikten är 20 kilo. Den kostar 7 495 kr.
– Vi hoppas det är början på ett nytt tänkande och att det kan generera till fler mer unika designer i framtiden, säger Peter Hölzer på företaget Pebe som säljer Calix takboxar i Sverige, till Vi Bilägare.
Läs också: Felmonterad takbox kapade förbrukningen i elbilen
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.