För drygt ett halvår sedan började bekymren för familjen Ham-marström. Deras då ett halvt år gamla Mazda3 började plötsligt hacka under färd, ett fel som uppstod efter drygt 10–15 mils körning. Lennart bestämde sig för att lämna in bilen på verkstad och förväntade sig inte några problem eftersom bilen var ny.
Ett besök gjordes dagen efter hos den tidigare Mazda-återförsäljaren i Fagersta, där Lennart köpt bilen. Mazdan lämnades då in för en tidigarelagd 2 000-milaservice och felsökning men inget fel hittades.
En dryg månad senare hissades bilen på nytt upp i verkstadstaket, efter att den börjat rycka ordentligt. Under vistelsen på Mazda-verkstaden byttes bränslefiltret vilket inte heller gav en ryckfri färd i bilen.
Strax innan industrisemestern i början av juli, tre veckor senare, var det dags för ännu ett verkstadsbesök. Nu provkördes bilen i över femtio mil och Mazda bytte återigen bränslefilter samtidigt som man bland annat bytte luftmängdsgivare i bilen.
Vid det här laget hade Lennart tröttnat och började se efter i konsumentköplagen om det fanns möjlighet att få sin Mazda utbytt, gärna mot något helt annat. Samtidigt började han känna att Mazda ifrågasatte om bilen verkligen var trasig.
– Från Mazda fick jag höra saker som ”jag vet inte att det är fel på bilen, jag har inte sett att det är fel”. De har misstrott mig hela tiden, jag har fått strida för att de skulle tro på att det var fel på den.
”Väldig otur”
Men felet verkade trots allt finnas. I augusti plockades Lennarts Mazda upp av en bärgare. Nu skulle bilen skickas ner till Mazdas tekniska center i Kungsbacka, strax söder om Göteborg för analys. Där kördes bilen i över 380 mil visade det sig på trippmätaren.
Trots flertalet verkstadsbesök är det först nu som problemen verkar ha löst sig. Några dagar innan Vi Bilägare besöker Lennart har han fått tillbaka sin bil, lagom till ettårsdagen av när han köpte den. Ryckningarna kunde till slut härledas till fel på railbryggan och bränslepumpen, vilka båda byttes ut. Enligt Mazda ska nu alla problem vara åtgärdade, men Lennart känner att han inte kan lita på bilen längre.
– Reparationen ska ske inom rimlig tid och sex månader är ingen rimlig tid, speciellt inte när man behöver en bil.
När Vi Bilägare söker Sven Nilsson, servicespecialist på Mazda Motor Sverige vet han direkt vilken bil det gäller.
– Jo, jag kommer ihåg bilen. På Mazda har vi inte hittat någon annan bil som uppträder på samma sätt i hela Europa. Vi är måna om vårt rykte och vill göra vad vi kan. Anledningen till att det tagit lång tid är att man måste köra väldigt långt innan felet uppstår.
Men kan man säga att det är rimligt att vara av med sin bil i ett halvår, borde ni inte kunnat hitta felet tidigare, eller åtminstone ersatt kunden tidigare?
– I just det här fallet har felet uppstått väldigt sporadiskt, det händer under långresa och sporadiska fel är alltid förrädiska. Just den här kunden har haft en väldig otur, och vi har erbjudit honom en annan bil och några kronor för att hjälpa honom.
Ändrat ton
Efter att enligt Lennarts utsago varit undvikande i sin kontakt har Mazda nu ändrat ton. Men det är inget som imponerar på Lennart Hammarström som gett upp om märket helt.
– Det är först nu på slutet som de dragit på lite, men jag tycker att det har varit ett väldigt dåligt engagemang från deras håll. De har bara glidit från sitt ansvar. Att de är villiga att hjälpa mig nu känns som det bara är för att jag ska hålla mig lugn.
Bytet till den nya bilen ska i skrivande stund gå igenom, men för Lennart har de många verkstadsvändorna lämnat en bitter eftersmak.
– All glädje med att ha en ny bil försvann. Jag kan inte lita på Mazda längre och det tycker jag är synd, vi har haft en Mazda i familjen tidigare som vi varit nöjda med.
Diskutera: Hur ser du på Mazda-problemen?
Text & foto: Olof Adlercreutz
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Då vet jag att någon Mazda kommer jag aldrig att köpa.
Det här bevisar väl att man aldrig kan vara riktigt säker på att få en felfri bil och bra bemötande, oavsett fabrikat. Mazda brukar ju funka bra.
Jag förstår att han är besviken. Fast ingen kan garantera att det inte händer igen.
Viktigast är förstås att verkstaden verkligen tar problemen på allvar, något som inte alltid sker. Märkligt nog.
Att även nya bilar kan få problem är inget konstigt och har man otur råkar man ut för detta men det behöver inte betyda stora problem.
Det viktigaste är då att återförsäljaren åtar sig att reda ut problemen utan att man skall behöva jaga med ljus och lykta.
Att få hjälp genast är det enda sättet att få behålla kunderna och göra ett trovärdigt intryck, så slarvar återförsäljaren med detta binder dom ris till sin egen rygg. Men ibland verkar det som om återförsäljare faktiskt struntar i om man förlorar en kund, det finns ju så många potentiella kunder.
Man förstår att det är jobbigt när en ny bil krånglar men när det är sporadiska fel som uppstår är det inte så lätt för verkstan heller. Att felsökningen drar ut på tiden kan man väl föstå när det krävs provkörningar på femtio mil för att konstatera felet. Jag hade själv en nästan ny bil som verkstan aldrig fick ordning på trots många försök och till sist mycket pengar satsade, dock ingen Mazda utan svensktillverkad. Jag tycker Mazda verkar gjort ungefär vad de kunnat, alternativet hade kanske varit att byta ut bilen med en gång men av den digniteten verkar väl ändå inte felet ha varit.
Såvitt jag vet så är det samma Ford/PSA-motor i denna Mazda som i bl.a. Focus och C30/S40/V50. Då motorn delas av ett flertal fabrikat så borde det ju finnas en gemensam "fel-databas" så att även ovanliga fel, som inte omedelbart hittas genom vanlig felsökning kan upptäckas.
Tobo, hur har du hittat att denna har dieselmotorn från PSA?
Jag hittar inte i artikeln vilken motor som detta exemplar har. Mazda har ju sina egna bensinmotorer och faktiskt även en egen diesel, förutom 1,6 HDI:n på 110 hästar från PSA-gruppen.
Jo, det stämmer att denna bil har PSA-motorn, en av de mest framgångsrika dieslarna.
"MAZDA 3 1.6 DIESEL KOMBI
Motoreffekt, kw: 80,0"
Måste vara ett väldigt unikt fel, har då aldrig hörts talas om det tidigare.
Thommys : Det var ett klokt och inte alls förhastat eller naivt beslut :D Grattis!
Mjo sånna fel är nog jobbiga för verkstaden med. Frågan är om det hade gått så mycket snabbare att få det fixat hos någon annan verkstad/något annat märke. Men ett halvår måste kännas surt ändå.
Känner dock att jag har svårt att anklaga verkstaden för något. Mazda tog ju tillochmed in bilen till huvudkontoret.
Se där! Jag köpte en ny Audi A4 3,2 Q som ryckte redan vid leveransdagen av Berners i Östersund. Det tog BARA 15 månader fördelade på 41 dagars verkstadsbesök och fick köra bilen 3100mil och ca 1200mil med ca 70-90 hk i motorförlust innan jag fick bilen åtgärdad. Berners ansåg att jag och 2 st diagnos testare Bilprovningen inte kunde köra bilen. De va de som orsakade ryckningarna!
Så jag vände mig till en annan verkstad på egen bekostnad för att få bekräftelse av felorsaken. Och det var motorsyrdonet som var felande och det fanns redan registrerat i minnet vid första verkstadsbesöket hos Berners men p.g.a. Berners låga kompetens så hade de försummat felet. Så givetvis så blir det aldrig Audi mer för min del efter 23 års trogen kund.
Inbo: Om du trivs med bilen i övrigt så kanske det räcker med att byta handlare? Det är ju inte de vanligaste felen direkt, att det är som du beskriver - att felkoden fanns där hela tiden, är ju dock bara dåligt från Berners sida. Är ju inte Audi/VAG's fel att just den handlaren var kass.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.