Nästa artikel
”Felansvar” svårt att förklara
Konsument

”Felansvar” svårt att förklara

Publicerad 29 april 2013 (uppdaterad 29 april 2013)
Utslaget i Marknadsdomstolen 4 december 2012 i det så kallade Kia-målet får konsekvenser för alla berörda parter inom bilbranschen. Mercedes, med sin villkorade rostskyddsgaranti, är en av de tillverkare/importörer som måste se över sina garantitexter.

Domen i Marknadsdomstolen innebär att biltillverkarna i fortsättningen inte kan ställa krav på att all service ska göras hos egna auktoriserade märkesverkstäder för att garantierna ska fortsätta att löpa. Det strider mot EU:s gruppundantag om fri konkurrens och räknas som ”missbruk av dominerande ställning”.

– Våra företagsjurister ska gå igenom domen i sin helhet och jämföra den med våra affärsöverenskommelser, säger Sverker Dahl, informationschef hos Mercedes. Det kommer att ta tämligen lång tid att få en klar bild.

Mercedes garantivillkor är överlag diffusa. Vid Vi Bilägares köp av långtestbilen B-klass framkom det i servicehäftet att begreppet ”felansvar” ersätter det tidigare begreppet ”garanti”.  Men vad detta innebär vet inte ens Mercedes.

– Det måste ha blivit något fel i översättningen, säger Sverker Dahl. Felansvar är ju inte världens bästa ord i sammanhanget. Vi måste se över det också.

I servicehäftet hänvisar Mercedes till köpeavtalet i avsnittet ”Produktfel”. Här står att Mercedes ansvarar för fel på varan enligt konsumentköplagen, såvida inte säljaren lämnat en särskild garanti. Och särskild i det här fallet lär vara ”nya” Mobilo som gäller från 1 april 2008 och vars villkor endast går att finna på nätet.

– Enligt Marknadsföringslagen ska garantivillkoren medfölja bilen och inte ligga ute på någon hemsida, säger Konsumentverkets jurist Martin Suserud.

På nätet rubriceras nu ”Mobilo” som en standardgaranti för hela Europa, fyra år, med förlängning varje år, upp till maximalt 30 år, om all service utförs hos en Mercedes Benz servicepartner. Den traditionella serviceboken är avskaffad och alla servicebesök lagras digitalt.

Utslaget i Marknadsdomstolen ska förhindra missbruk av dominerande ställning och fastlåsningseffekt av kunder – en hård nöt att knäcka för Mercedes företagsjurister med tanke på existerande villkor.

Diskutera: Hur ser du på biltillverkares garantivillkor?

Hyundai Kona 1,6 4WD

Service: 12 månader/1 500 mil

Fordonsdiagnos, diagnos felkoder, kontroll luftfilter, intercooler, slangar till luftintag. Byte av motorolja/filter. Kontroll av bromsledningar, bromsbelägg, bromsok, bromsskivor, främre upphängning, kulleder, bränsleledningar. Rostskyddsinspektion. Kontroll styrväxel, länkage, damasker, kardanaxel, drivaxlar, ytterbelysning, låd, gångjärn, dörrstopp (smörjning vid behov). Kontroll parkeringsbroms, samtliga däck. Provkörning med kontroll av kursstabilitet, missljud/vibrationer, värme och ventilation, ev. farthållare. Uppdatering av färddatorn, återställning av serviceindikatorn, registrering av ett års assistans.

Pris service i Stockholm: 3 321 kr (Hyundai Center)

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.