Kenneth Svensson i Ronneby är ägare till en Nissan Juke, som han köpte ny i början av 2012. Redan efter någon tankning upptäckte han att det var något konstigt med bränslemätaren. Varningslampan för låg bränslenivå började lysa ovanligt tidigt – när det var en kvarts tank bensin kvar. Han kunde köra 20 mil innan det var dags att tanka.
– Då undrar man ju varför Nissan inte kan ha en mer exakt bränslemätare, det är alldeles för stor felmarginal. Vilken nytta har man av att bränsle-lampan lyser när man kan köra 20 mil till, säger Kenneth Svensson.
Han var i kontakt med Nissanverkstaden Offensiv i Karlshamn, där han först fick rådet att prova med några tankningar innan de kunde göra något.
– Jag har varit till verkstaden flera gånger och de har försökt åtgärda problemet, men misslyckats. När jag ringde till kundtjänst fick jag veta att det är en egenskap hos bilen.
Roger Johansson är verkstadschef på Offensiv i Karlshamn:
– Vi bytte tankgivare rakt av på reklamation. Det var ett fel på den, tankgivaren gick inte ner som den skulle i tanken. Sedan har inte det hjälpt utan vi har bytt givaren två gånger. Själva tankmätaren är det inget fel på vad vi kan se. Det har inte gått att framkalla felet hos oss, vi har inte sett tanklampan tändas när vi haft bilen inne.
Bytet av tankgivare skulle ha kostat 5 600 kronor plus verkstadsarbete – om garantin inte gällt på bilen.
Från generalagenten Nissan Nordic får vi inga svar på frågan varför tankmätaren fungerar som den gör på Kenneth Svenssons Juke. Det här är Nissans svar till Vi Bilägare och till sina kunder:
”Det är inga tekniska problem med tankgivaren på Juke eller någon av Nissans övriga modeller som vi känner till. Tankgivarens funktion är utvecklad för att möta kundernas önskemål och förväntningar globalt. Baserad på återkoppling från Nissans kunder i Europa, jobbar vi med att utveckla en ny standard för tankgivarens funktion på europeiska bilar. Detta för att säkerställa att vi på bästa sätt kan möta våra kunders förväntningar även i framtiden.”
Svaret tyder på att felet med tankgivare inte är helt obekant för Nissan. Om tankgivaren fungerar klanderfritt finns det knappast anledning att utveckla en ny standard. När förändringar på tankgivaren kommer på Nissans bilar i Sverige får vi inte veta. Inte heller på vilket sätt den skiljer sig från dagens teknik.
– Det var ett politikersvar från Nissan som inte säger mig som bilägare någonting, tycker Kenneth Svensson. När jag tidigare ringde till kundtjänst var de inte särskilt intresserade, utan svarade bara att jag fick vända mig till en verkstad. Och på verkstaden fick jag rådet att ringa kundtjänst. Först när Vi Bilägare började titta på detta fick jag någon respons. Men det är märkligt att varken Nissan eller verkstaden riktigt vet vad det är som är fel.
Diskutera: Hur ser du på bränslevarningen i Nissan Juke?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Alltså, kan man ställa höga krav när man väljer en så ful bil......;)
Hellre för tidigt än försent!
Som om vissa av Toyotas bilar skulle vara snyggare ...
Kenneth skall nog ändå vara glad över att det inte är ett värre "fel" på bilen, men jag förstår att det ändå kanske känns lite störande att lampan tänds så tidigt för att sedan håller på att lysa. Men man kan också tänka så här: Om bilen drar typ 0,65 liter/mil och Kenneth kan köra ca 20 mil när reservlampan tänds innebär det ju att lampan tänds när det är runt tolv liter kvar i tanken. Är detta så onormalt? Visst, reservlampan kanske brukar tändas när det är sju, åtta liter kvar, men är det så mycket att klaga på om den tänds när det är tolv liter kvar? Det här känns lite som ett krystat problem. Och rent generellt kan man fråga sig om ViBilägare inte har allvarligare saker att skriva om än ett sådant här tämligen ringa bekymmer.
Att sedan koppla in typ ARN i fallet är nog inte att tänka på. En näringsidkare har två försök på sig att rätta till ett fel innan kunden kan kräva en hävning av köpet. Här är Konsumentköplagen glasklar. Kruxet här är att felet som skall avhjälpas OCKSÅ måste vara av "väsentlig art" för kunden, och i just det fallet är det tveksamt om en reservlampa som tänder sig med tolv liter kvar i tanken är ett "väsentligt" fel. Jag tror nog att Kenneth får gilla läget i det här fallet.
trasten, det där med "hellre för tidigt än för sent" - det gäller väl inte mellan lakanen, va? =)
Simon No1
jag håller med om att den är lite "speciell", dock är den aningen snyggare i verkligheten än på bild..................... MEN---------- i juke R utförandet så är den en riktig feting.
http://www.vibilagare.se/nyheter/nissan-juker-kostar-fyra-miljoner-37976
Hej KaptenOberkommando
2013-03-22 11:05
Nä, det gäller väll på väg till sängen. ;)
VW Polo 2012, du har en poäng där!
Kör jag med blyfot ett tag och trissar upp snittförbrukningen så kan jag säkert komma 20 mil när lampan tänds om jag går över till snålkörning ...
Det är väl en bra mätare. Du vet att du kan köra ca 20 mil till när den varnar. Bra reservtank! Dessutom är det lämpligt tänka på att tanka när det är sådär 15 liter kvar i tanken. Ett ickeproblem?
Lite mer normalt känns det med en reserv på 6-7 liter, det kör jag 12 - 15 mil på.
Tanka när det är 15 liter kvar? Jag kör 30 mil på 15 liter.
Nu står det inte vilken motor han har i Juken, om det är en diesel kan man räkna med 0,5 l/mil och om det är en bensin så skulle jag säga typ 0,65 - men visst det kan bli 0,7 eller kanske 0,8 om han gasar på ordentligt och har en bensinmotor.
15 liter reserv är väldigt mycket det...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.