BMW och Ford lät utföra tätningen av fogar i dörrar, luckor och motorhuv innan karosserna grundlackades och det får man sota för i dag, allra helst för årsmodellerna 2002-2003. Misstaget rättades dock till och för årsmodellgruppen 2004-2005 var de här problemen undanröjda, båda för BMW 5-serien och Ford Mondeo.
Detta och mycket annat går det att ta del av i Sverea KIMAB:s senaste rapport om rostskador på bilar som rullat på saltade nordiska vägar i tre-sex år. Bakom undersökningen står det som tidigare hette Korrosionsinstitutet och Institutet för Metallforskning.
1 074 krockskadade bilar har samlats in för att få ett brett underlag. Genom att såga ut förutbestämda karossdelar går det att analysera på vilket sätt och i vilken omfattning rosten angripit olika bilmodeller.
Design, materialval, ED-lack (grundlack) med god vidhäftning, limfogar och tätning samt förekomsten av rostskyddsmedel är avgörande för hur de olika modellerna klarar sig. Här noteras stora skillnader mellan fabrikaten.
- Trots allt har rostskyddet på bilar blivit något bättre jämfört med den förra undersökningen för fyra år sedan, säger projektledare Bo Rendahl. De största framstegen har gjorts för att skydda bakskärmarna som i allt större utsträckning nu har limmade plåtomvikningar.
Kända problembilar
Vissa märken och modeller utmärker sig till det sämre, vilket vi tidigare också varnat för i Vi Bilägares tester där vi också gör en helhetsbedömning av rostskyddet under bilen. Mazda6 och Ford Focus är kända problembilar från de här årsmodellgrupperna. På Vi Bilägares långtest-Mazda hade rosten fullkomligt angripit de bakre hjulhuskanterna efter bara tre år.
I rapporten konstateras det att spaltytorna i bakskärmen och tröskellådan inte är helt täckta med ED-lack och att rostskyddsmedel saknas. Limmet i plåtomvikningarna är inte tillräckligt för att ge bra skydd.
Mazda har vidtagit åtgärder och för årsmodellgruppen 2004-05 ser det bättre ut, men ytrost observeras ändå i tröskellådor och dörrar.
Förbättringar noterar framför allt BMW 5-serien och Ford Mondeo. Metoden med att lägga tätningen före ED-doppet var helt misslyckat. Tätningen blev spröd och sprack och fukt letade sig in med stora rostangrepp som följd i bakluckor och dörrar. Detta rättades dock till och för årsmodellgruppen 2004-05 rankas till och med BMW 5-serien som bästa bil av undersökta modeller.
Andra bilmodeller med särskilt undermåligt rostskydd är Chevro-let Trans Sport (katastrofalt angripna tröskellådor) och Hyundai Santa Fe (dörrar, huv, baklucka).
Stora framsteg
Mercedes hör till de märken som gjort stora framsteg jämfört med förra undersökningen då bland annat E-klass 2000-01 ingick i materialet. Men även i årsmodellgruppen 2002-03 noteras ytliga rostangrepp på dörrar och i bakskärmar och i tröskellådor. Från 2004 ser det trots allt mycket bättre ut.
- För att reducera riskerna borde bilar som saknar rostskyddsmedel få en så tidig behandling som möjligt, helst redan i importhamn, säger Bo Rendahl. Bilar som har bra rostskydd och god behandling behöver troligtvis inte åtgärdas under de första sex åren. *
1 074 krockskadade bilar har samlats in för att få ett brett underlag. Genom att såga ut förutbestämda karossdelar går det att analysera på vilket sätt och i vilken omfattning rosten angripit olika bilmodeller.
Design, materialval, ED-lack (grundlack) med god vidhäftning, limfogar och tätning samt förekomsten av rostskyddsmedel är avgörande för hur de olika modellerna klarar sig. Här noteras stora skillnader mellan fabrikaten.
- Trots allt har rostskyddet på bilar blivit något bättre jämfört med den förra undersökningen för fyra år sedan, säger projektledare Bo Rendahl. De största framstegen har gjorts för att skydda bakskärmarna som i allt större utsträckning nu har limmade plåtomvikningar.
Kända problembilar
Vissa märken och modeller utmärker sig till det sämre, vilket vi tidigare också varnat för i Vi Bilägares tester där vi också gör en helhetsbedömning av rostskyddet under bilen. Mazda6 och Ford Focus är kända problembilar från de här årsmodellgrupperna. På Vi Bilägares långtest-Mazda hade rosten fullkomligt angripit de bakre hjulhuskanterna efter bara tre år.
I rapporten konstateras det att spaltytorna i bakskärmen och tröskellådan inte är helt täckta med ED-lack och att rostskyddsmedel saknas. Limmet i plåtomvikningarna är inte tillräckligt för att ge bra skydd.
Mazda har vidtagit åtgärder och för årsmodellgruppen 2004-05 ser det bättre ut, men ytrost observeras ändå i tröskellådor och dörrar.
Förbättringar noterar framför allt BMW 5-serien och Ford Mondeo. Metoden med att lägga tätningen före ED-doppet var helt misslyckat. Tätningen blev spröd och sprack och fukt letade sig in med stora rostangrepp som följd i bakluckor och dörrar. Detta rättades dock till och för årsmodellgruppen 2004-05 rankas till och med BMW 5-serien som bästa bil av undersökta modeller.
Andra bilmodeller med särskilt undermåligt rostskydd är Chevro-let Trans Sport (katastrofalt angripna tröskellådor) och Hyundai Santa Fe (dörrar, huv, baklucka).
Stora framsteg
Mercedes hör till de märken som gjort stora framsteg jämfört med förra undersökningen då bland annat E-klass 2000-01 ingick i materialet. Men även i årsmodellgruppen 2002-03 noteras ytliga rostangrepp på dörrar och i bakskärmar och i tröskellådor. Från 2004 ser det trots allt mycket bättre ut.
- För att reducera riskerna borde bilar som saknar rostskyddsmedel få en så tidig behandling som möjligt, helst redan i importhamn, säger Bo Rendahl. Bilar som har bra rostskydd och god behandling behöver troligtvis inte åtgärdas under de första sex åren. *
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tycker det är synd att Mazda slarvar så med rostskyddet på en i övrigt trevlig bil. Både Mazda3 och Mazda6 är jättefina bilar och jag var påväg att köpa en 3'a men fick höra om rostskyddet och avstod.
Bra att ni bevakar och påverkar bilföretagen till det bättre!
Min förr-förra Ford Mondeo -01, fick 2 nya dörrar och lackbättring på de andra två, gratis på garanti/ goodwill.
Har dessutom förstått/läst i ViB, att sedan jan -08 efterbehandlar Ford alla bilar som ska till Sverige, med x-tra rostskydd.
Man kan ifrågasätta sig trovärdigheten på dessa s.k. rostundersökningar. T.ex betygsätter man preliminärt bilarna, utgående från hur bilarna har rostbehandlats och vilka sorters plåtkonstruktiner man använt sig av för att motverka rost. T.ex betygssätts BMW 320 med fyra stjärnor, fastän bilen har allvarliga rostskador efter bara några få år. Samtidigt underkänner man t.ex Alfa Romeon över lag, trots att dessa bilar, sedan 1997 varit så gott som problemfria vad gäller rostskador i över tio års tid. Min förra bil, en Alfa 166, 99-årsmodell böt jag häromdan mot en Alfa 159 och jag garanterar att inget rost förekom på denna bil. Också min son kör med en 166:a, modell -99 och även den är helt rostfri. Rostande bilar är ett problem som är skäl att behandla, men betygsättningar som bygger på enbart spekulationer och fördomar lär inte vara till nytta för någon.
Har en Ford '08. Kan intyga att min Ford är rejält uppdaterad med rostskydd, har aldrig haft en bil som så tydligt är kompletterad med rostskydd. Min Volvo V50 årsmod. '05 var betydligt sämre.
Rostbesiktigade häromdagen en Mazda 6 -2007 med tydliga blåsor i skärmkanterna. Det är inte bara konstruktionen det är fel på, övertygad om att Mercedes, Mazda mfl tillverkar sina bilar med återvunnen plåt med microrost i redan från fabrik. Hur ska rostspindlar mitt på takplåtar tex på Mercedes kunna förekomma annars. Sedan är det ngt galet med galvningen och grundfärgen oxå tyvärr. Synd på annars bra bilar.
Lennart: det finns ingen mikrorost. Begreppet har du hittat på själv och du kan saluföra detta bland homeopater. Jag orkar inte förklara hur stålframställningen går till men that's it. Stålplåten inverkar inte på korrosionen. Naturligtvis korroderar Bissmark långsammare men 400 mm stål tenderar ju att göra detta :) /Civilingenjör maskin/materialteknik
Rostskyddade min -09 vectra opc, då rök rost garantin, men vem behöver den nu med rikligt med olja och fett under :-D
Vad tyst Vi bilägares rostskyddsexpert är nu. Kanske för han haft sååå fel om många bilmärken.
//MrB
Tycker rostskyddsexperten är rätt ok. Det är en bedömning och nya metoder kan ge annorlunda resultat. Många lösningar är dock typiska "bra eller kass" lösningar, det är detta han baserar sina betyg på, någon som vill föreslå något annat sätt? Kanske gå på garantierna, mercedes bäst 30 år...?
Alltid när någon har köpt ny bil har alla hört om vilka problem det är med just den modellen, men ofta handlar det om förra eller förrförra generationen, en modell som fanns före den aktuella eller till och med en modell som inte alls är besläktad med den aktuella. Som att Ford Focus har rostproblem, men att det gällde generation I och inte generation II vill ingen kännas vid. Av ren avvundssjuka för att någon har "blivit med ny bil" vill man på alla sätt häckla denne med en massa påståenden om hur dålig bilen är.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.