Nästa artikel
Vinterdäck, Polestar 2 mot Tesla Model 3 och Volvo XC40 ReCharge
Podcast

Vinterdäck, Polestar 2 mot Tesla Model 3 och Volvo XC40 ReCharge

Publicerad 8 oktober 2020
Avsnitt 195: Vi svarar på era inskickade frågor om vinterdäck och berättar om årets test av friktionsdäck. Dessutom gör Polestar och Tesla upp i spännande duell. Och Anders har provkört Volvos första elbil.
Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du Anders Helgesson, Nils Svärd och Maria Dahlin.  

Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan genom att trycka på play-knappen. Du kan prenumerera på Vi Bilägares podcast helt gratis via iTunes eller valfri podapp! Vi finns också på Spotify!

Trevlig lyssning önskar Vi Bilägares redaktion!

Diskutera: Vad tyckte du om detta avsnitt?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2020-10-03 17:33
Styggavargen

Jag kommer inte köpa en bakhjulsdriven elbil, det blir helst framhjulsdriven alternativt fyrhjulsdrift om det är enda alternativet på modellen. Helst vill jag inte ha fyrhjulsdrift, jag drar inga släp på vinter eller ute i terrängen och jag har klarat mig väldigt bra med enbart framhjulsdrift under 30 år (inga framkomlighetsproblem).

#9 • Uppdaterat: 2020-10-04 11:01
Axa

Kan ju vara så att de Teslor som sålts norröver och i Norge är till högre andel fyrhjulsdrivna.

#a • Uppdaterat: 2020-10-04 12:42
Nils Svärd

@Styggavargen
Att de slits mer jämt var kanske olyckligt formulerat. De slits helt enkelt mindre. Med en framhjulsdriven tvålitersdiesel har du ca 320 Nm (exempelvis) som går ut på de främre hjulparen under acceleration. En fyrhjulsdriven bil fördelar kraften på båda hjulaxlarna vilket gör att den maximala dragkraften per däck är betydligt lägre = lägre däckslitage. Därför ser vi ofta lägre däckslitage på fyrhjulsdrivna bilar.
//Nils Svärd,
ViBilägare

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.