Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. Medverkande i detta avsnitt är Calle Carlquist, Anders Helgesson, Nils Svärd och Maria Dahlin.
I senaste avsnittet av Vi Bilägares podcast går vi igenom de nya långtestbilarna. Maria Dahlin är först med att köra Hyundai Ioniq 5.
– Priset står sig bra mot konkurrenterna, särskilt med tanke på all ny teknik. Och den verkar kunna ladda snabbt under lång tid, men den är väldigt kylkänslig.
När det varit kallt har bilen dessutom drabbats av underliga buggar.
– Jag har fått öppna bilen med nyckeln ett antal gånger och den har en hel del elektroniska spöken för sig. Den behöver dessutom en bakrutetorkare och strålkastarspolare men det saknas.
Calle Carlquist som kör Nissan Qashqai blev påkörd av en lastbil som skulle byta fil på E4:an på väg till redaktionen. Han klarade sig utan skador, men inte bilen.
– Jag har pendlat till och från Stockholm i 36 år men tror aldrig jag behövt göra en panikbromsning. Men nu small det till med besked. Bilen for över alla filer men jag lyckades undvika alla andra.
Nils Svärd kommenterar att vanliga personbilar kan vara svåra att upptäcka för lastbilsförare i sina hytter. Lastbilarna skulle behöva fler aktiva säkerhetssystem för att hålla koll på omgivningen, precis som många personbilar redan har.
– Vi måste ha kommit längre än så här, säger han.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (31)
- 21 januari 2022 L West skrev: Jag vet att…
- 21 januari 2022 Jag vet att det är ett…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.