Avsnitt 66: Vi har gjort egna mätningar och berättar vad som händer med effekt, förbrukning och utsläpp efter Volkswagens fuskfix. Senaste avsnittet av vår podcast handlar också om Volvos elektrifiering av bilflottan och vi hinner även med lite om hur det var att köra Kia Optima kombi som laddhybrid och Renaults storsuv Koleos.
Tryck på play och lyssna in Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du webbredaktören Maria Dahlin som får besök av redaktionsmedlemmarna Nils Svärd och Mikael Schultz.
Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på filen intill artikeln och välj "spara länk som"). Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill. Du kan även prenumerera på Vi Bilägares podcast via iTunes och valfri podapp!
Trevlig lyssning, önskar Vi Bilägares redaktion.
Diskutera: Vad tyckte du om veckans avsnitt?
Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på filen intill artikeln och välj "spara länk som"). Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill. Du kan även prenumerera på Vi Bilägares podcast via iTunes och valfri podapp!
Trevlig lyssning, önskar Vi Bilägares redaktion.
Diskutera: Vad tyckte du om veckans avsnitt?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ingen skillnadi stort sett. Tvärtemot tv:s test.
Seriös kritik mot VW trots många ursäkter för långbänken.
Och samtidigt i en annan svensk biltidning publiceras detta som alla oavsett sympatier borde läsa:
http://teknikensvarld.se/nya-avslojanden-om-volkswagens-fusk-496879/
"automatlåda"... Populäraste VW har inte automatlåda, utan DSG, förr gjorde man skillnad på det men nu tycks den skillnaden ha fallit ur mode.
Att kalla alla växellådor som kan växla själv för automat oavsett vilken av de vanligaste 4 olika teknikerna som förekommer det är frågan om är inte bra.
Jag känner någon som blev lurad att köpa fel bil pga. detta slarviga sätt att uttrycka sig.
Jo Rålle G det är trist men samtidigt så undviker Tyskland att göra två fel för två fel kan inte bli till ett rätt.
Då menar jag att de band som är i mellan staten och VW / bilindustrin är helt rätt, att de resonerat ihop sig och på så vis undviker att såga i det träd som de själva hänger i då tysk bilindustri med VW är stommen.
Jag hör i podden hur bisarr och skruvad denna historia har växt sig. VW inför en fix trots att deras diesel fordon inte bryter lag här och då är vi inne på storpolitik där vi blir satta under pekpinnar trots att om man tittar på helheten så är vi / EU världsledande vad gäller omtanke om miljön med djurlivet inräknat.
"En växellåda som växlar automatiskt ska kallas automatlåda och inget annat. Om någon konsument är ute efter en specifik teknik så vet denna nog vad den ska köpa också."
Nej så ser verkligheten absolut inte ut, tyvärr är de som läser och skriver i biltidningar oförmögna att inse att resten av mänskligheten inte är lika pålästa och intresserade av bilar som just de är.
Jag träffar enbart den typen av människor och 9 av 10 är helt omedvetna om detta som vissa tror är självklarheter...
Eller så kan det vara så att merparten av jordens människor äger förmåga till att läsa i mellan raderna, dvs att man är med och förstår mycket bra vad det handlar om.....
Håller med 3D till 100 %, automat bör definieras som: Bilen växlar
Manuell: Föraren växlar.
Sedan vilken tekniken är för hur bilen växlar är en annan fråga, som bör och alltid (?) framgår av beteckningar, för respektive märke och teknik har.
Det är ju det som körkortet kräver, om man nu endast får köra med automat.
I och med elbilar/versioner med el, borde manuell låda försvinna från marknaden. Om andra tillverkare följer Volvos spår.
Det är faktiskt inte bara lådor med planetväxlar och momentomvandlare som växlar automatiskt.
CVT borde vara det effektivaste, men är inte så jättekul i vissa bilar.
DSG är VW:s namn på en konstruktion som även andra tillverkare har. Även den är ju helt automatiskt, och det verkar som att andra än VW lyckats bättre att få bort den lilla ryckigheten.
Var elbilar kvalar in i sammanhanget vet jag inte riktigt. De behöver ju bara en växel framåt och en bakåt. Det ger i alla fall inga växlingsryck och heller ingen växelspak.
Finns det anledning att tro att okunniga bilspekulanter skulle bättre känna till DSG än andra automatlådor?
Som sagt bilintresserade har som synes ingen förståelse för hur det är för den som inte alls är hemma på bilteknik...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.