Nästa artikel
Nypremiär, 300-avsnitts-jubileum och långkörarpodd, allt i ett!
Nypremiär för podden!

Nypremiär, 300-avsnitts-jubileum och långkörarpodd, allt i ett!

Publicerad 28 december 2022
Avsnitt 300: Toppar och floppar från årets biltester. Efter 20 000 mil i årets långtestbilar kan vi nu säga vilken som är bäst. En av bilarna klarade dessutom året helt utan problem och oplanerade verkstadsbesök och det är inte den du tror! Hur bra är Volvos året-runt däck? Vi har mätt! Det blir provkörning av elbilen Ora Cat och vi avslöjar den verkliga anledningen till att podden tystnade under tre månader.

Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. Medverkande i detta avsnitt är Anders Helgesson, Nils Svärd och Tommy Wahlström.


I nypremiären för Vi Bilägares podcast – som dessutom är avsnitt nummer 300 i ordningen! – pratar vi bland annat om den slopade elbilsbonusen och vad den betyder för bilbranschen.

– Det var en lågt hängande frukt att plocka bort den nu när vi går in i en krigsvinter. Men det är ändå ett välplacerat skott i foten. En elbil som är 200 000 kr dyrare än motsvarande bil med förbränningsmotor ger 50 000 kr mer i momsintäkter till staten. Då kan de väl bjuda på en lika stor bonus, tycker Nils Svärd.

Elbilsbonusen har fått kritik för att bara gå till rika hushåll som köper Teslor. Men Vi Bilägare har publicerat siffror som visar att bonusen i mycket högre utsträckning går till privatpersoner på landsbygden som köper en billigare elbil. 

– De har haft möjlighet att finansiera en elbil. De rika knösarna i Stockholmsförorterna har ju blivit av med sin bonus tack vare taket på 700 000 kronor. Det känns som hål i huvudet att ta bort bonusen. Däremot tycker jag man kunde sänka den till 50 000 kr vilket också var planen inför 2023. Det hade varit rimligare än att slopa den helt, säger Nils Svärd.

Vanliga bensin- och hybridbilar är vinnarna i det här läget, tror Anders Helgesson.

– En MG 4 kostar knappt 420 000 kronor medan en Skoda Fabia som är ungefär lika stor kostar 150 000 kr mindre. Den skillnaden kör du aldrig in. Vi ska heller inte glömma räntan som blir mycket högre för den som tar billån för en dyrare bil.

Stora och tunga batterier gör elbilen törstigare.

Extrema batterier

Vinnaren är den som köpt en elbil för ungefär ett år sedan med kraftig bonus och när priserna var lite lägre, säger Nils Svärd.

– De cashade in 70 000 kr på bilen och har fått bonus för att sätta upp en hemmaladdare. Där pratar vi väldigt billigt ägande.

Vi pratar också om batteristorleken i elbilar. Större batteri ger visserligen längre räckvidd, men också högre pris, miljöpåverkan och vikt. 

– Någon har räknat ut att en adventsljusstake och en julgransbeylsning med LED-lampor som är tända i 50 år drar lika mycket ström som att ladda en Audi e-tron, säger Anders Helgesson.

– Jag älskar faktiskt ändå stora batterier, erkänner Tommy Wahlström.


Prenumerera med Apple Podcaster Prenumerera med Spotify Prenumerera med Google Podcasts

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (11)

  • 28 december 2022 vv.13 har rätt, våra…
  • 24 december 2022 När statens subventioner…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.