Fri fart på tyska autobahn känns som en förlegad rest av dåtiden, enligt Nils Svärd.
Tryck på play och lyssna på Vi Bilägares podcast. I det här avsnittet hör du redaktionsmedlemmarna Nils Svärd, Tommy Wahlström och Maria Dahlin. Medverkar gör också Jan-Erik Berggren, motorjournalist på Expressen.
Du kan lyssna i spelaren högst upp på sidan genom att trycka på play-knappen. Du kan prenumerera på Vi Bilägares podcast helt gratis via iTunes eller valfri podapp! Vi finns också på Spotify!
Trevlig lyssning önskar Vi Bilägares redaktion!
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Fast det händer en hel del allvarliga olyckor med skandinaver som inte fattar vad backspegel är och vad fart innebär.
@mso 1000
Jag förklarade det i min text ovan, olyckor sker när man inte vet spelreglerna (autobahn) och när man inte FÖRVÄNTAR sig att någon bryter mot lagen och kör om i 200 knyck (Sverige med 120-skylt). Det är å andra sidan lika farligt om någon kör i 60 km/h på svensk motorväg just pga att man förväntar sig att trafiken där går i 110-130 km/h. Man tar också för givet att det inte finns några epa-traktorer och mopeder på just den vägsträckan, lika lite som man tror att man ska få mötande trafik, det är när detta sker som det blir olyckor med dödlig utgång.
Jämför med ett motoGP race, det är hyfsat säkert och sker få olyckor med dödlig utgång pga att alla håller samma fart och är införstådda med regelverket.
"förlegad rest av dåtiden" ja det har han väl rätt att tycka, vi lever i ett fritt samhälle. Men som mycket annat som "känns bra och rätt" vid en första anblick så är detta (nuförtiden redan begränsat mot förr) med fri fart på autobahn något som verkligen ska bevaras.
Att lagligt kunna rasta av sin bil på en säker sträcka (där alla övriga bilister är medvetna om att det kan gå fort i vänsterfilen) gör att man får sitt behov tillgodosett och det leder till ett lugnare beteende och respekt för hastighetsskyltarna där det sedan är skyltat. Och det är som sagt inte fri fart på hela autobahn, fattar inte varför folk tror det !
Tyskarna är generellt väldigt duktiga förare och det flyter på mycket bra på autobahn där lastbilarna har en egen lågfartsfil, med snittfart runt 130-140 i mittenfilen och där ALLA är väl medvetna om att det kan gå mycket fort i den vänstra filen (som tekniskt sett är den enda frifartsfilen).
I Sverige som exempel blir man också omkörd i 200 km/h på motorvägen emellanåt, skillnaden är att här FÖRVÄNTAR man sig inte att någon närmar sig bakifrån med den hastigheten, det är då olyckan blir ett faktum. Hade vi haft ett fåtal väl avgränsade partier där folk lagligt kan låta bilen sträcka ut så hade det varit ointressant att bryta mot lagen på de skyltade sträckorna.
Jag jobbar en del i Tyskland och kör pga det naturligtvis en hel del på autobahn. De som tror att "trafiken går i 200 knyck" där har antagligen aldrig ens kört där. Det är ENSTAKA bilister som blåser på där under kortare tid. De gör det när tillfälle ges, INTE när det är mycket trafik, men man vet att det skulle kunna vara möjligt och tittar noggrannt i backspegeln innan man byter fil. Oftast är det utländskreggade bilar som står för misstagen.
Snittfarten på de fria sträckorna är som sagt runt 130-140 km/h och det är för att det helt enkelt inte är speciellt behagligt att köra fortare ! Men ibland (under ett fåtal minuter om det är rätt tillfälle) behöver jag låta bilen visa vad den kan...och dessutom helt lagligt.
Låt det vara så !
Wer später bremst, bleibt länger schnell?
Ja, det är dags att förpassa "fri fart" till avlysta banor.
Det är bra att varje land kan sätta sina egna hastighetsgränser, men det vill säkert EU ändra på.
Att köra mer än 130-140 är egentligen vansinne av miljö och säkerhetsskäl men tyskarna verkar trots allt klara det ganska bra. Sannolikt därför att de är så bra förare.
Henrik-Andersson #1: "Snittfarten på de fria sträckorna är som sagt runt 130-140 km/h och det är för att det helt enkelt inte är speciellt behagligt att köra fortare!"
Det lustiga är att jag upplever att snittfarten på svenska motorvägar är just runt 130-140 km/h (även om jag själv inte kör så fort). Det finns alltså en hel del för myndigheterna att jobba med om man menar allvar med arbetet med trafiksäkerheten och med minskade utsläpp från trafiken.
John2008, vad kan du tänka dig för åtgärder? Hastighetsspärrar? Max 80 på alla vägar? Totalövervakning med gps och automatisk rapportering?
Jag kör utan problem med farthållaren inställd på 150-160 när jag kör på autobahn, så nog är snitthastigheten högre än 130-140. Kör 2-300 mil i Tyskland varje sommar.
Vissa motorvägar i Sverige är behagliga att marscha i 170 - 180. Givetvis när det är lågtrafik. Andra motorvägar är obehagliga i den farten beroende på att kurvorna är för tvära eller feldoserade. Har man en bil som är trevlig att gasa på med så gör man ju det.
Inget varar för evigt.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.