Under samma tak, men ändå så olika… Man kan inte låta bli att fundera över hur Skoda hade ställt sig till de 44 milens "övertrassering" av serviceintervallet som drabbade Ulf Sandström ekonomiskt när kamkedjan på hans Volkswagen Golf gav upp.
Något svar på den frågan gives inte. Ulfs bil hade gått drygt 6 000 mil, 44 för många för att servicegarantin skulle gälla enligt Volkswagen. Helt korrekt hanterat givetvis, en gräns är en gräns, och Volkswagen har inte gjort något fel i sak. Men, hur smart var egentligen beslutet?
I vår stora Autoindex-undersökning av verkstäder som presenteras i det här numret ser vi bland mycket annat hur koncernsyskonen VW och Skoda glider ifrån varandra i kundernas ögon. Skoda gör en framryckning som vi sällan skådat i det här sammanhanget medan VW placerar sig näst sist. I frågan om flexibilitet när det gäller garantier och goodwill är avståndet ännu större - från två bilmärken i samma koncern.
Märkesverkstäderna är numera utsatta för en hårdare konkurrens än någonsin tidigare från utmanare som Mekonomen och Meca. Garantierna påverkas inte längre om man som kund väljer bort den auktoriserade verkstaden. Och priset kan i en del fall vara riktigt fördelaktigt, ibland hälften av vad det skulle kosta på en märkesverkstad, vilket du kan läsa i vår undersökning i Vi Bilägare nummer 8.
Det enda riktigt exklusiva konkurrensmedel som märkesverkstäderna snart har kvar är "den goda viljan" - goodwill. Har du varit en trogen kund i många år kan en märkesverkstad se mellan fingrarna om du råkar köra några mil för långt på en serviceintervall, eller om ett oväntat fel eller skada uppstår efter garantitidens utgång.
"Den goda viljan" är inget som finns inskrivet i serviceprogrammet och som kan annonseras ut, om den finns så sprids det ryktesvägen bland bilägarna. En reklamkanal som inte kan styras och är vida överlägsen de traditionella. På samma sätt sprid naturligtvis ryktet om att "den goda viljan" inte finns och det har dessutom en tendens att vara svårt tvätta bort. Det är i det skenet man kan börja fundera över de 44 milens betydelse.
P.S. För ett par nummer sedan krävde jag att regeringen skulle återinföra skrotningspremien, modell Tyskland. Inte kunde jag drömma om att ett enskilt bilmärke, Renault, skulle ta upp tråden och erbjuda en premie på 20 000 kronor. D.S.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Snacka om att Renault är desperata - och det är klart representerar man det bilmärket kan man väl inte vara annat.......
Hej och TACK för en mycket bra tidning som jag hänvisat till många gånger vid kontakter med bilfirmor och verkstäder. De fnyser och menar på att jag läser för mycket i Vi Bilägare. Min familjs problem i korthet: Köpte mars-07 fabriksny Ford Focus Flexifuel med massa fel så efter nästan ett år återköp av Ford och en ny-08 togs ut i april-08 som hade fel hjulinställning från fabrik vilket gjorde snedslitna däck men ingen goodwill hos Råbergs Bil i Kalmar utan numera gör jag servicen hos Mekonomen och Däckia. Vi är bottenbesvikna på märkesverkstaden här i Kalmar så jag/vi förstår att Ulf Sandström med Golfen och kamkedjan är besviken på sin märkesverkstad. Jag frågar: Vad har jag en nybilsgaranti för då allt jag föreslår går EJ att få genomfört eller ens diskutera. Kunden har fel!!! Var finns den goda viljan???
Aldrig blivit missnöjd med Mekonomen eller Däckia
Goodwill är precis som beskrivet länken mellan att ha en nöjd kund och en missnöjd kund. En nöjd kund kommer troligen tillbaka och märket kan nog förvänta sig en eftermarknad och att man köper ny bil av samma märke.
Jag har råkat ut för AUDI´s totala brist på kvalitetstänk och goodwill. När lacken flagnar av på dörrhantagen så gäller ingen garanti och ingen goodwill vill man diskutera. Bilen är en Audi A6 avant 3.2 Quattro tiptronic - 06 som gått 6500mil.
Bilen nypris var ca 550000:- Man köper alltså en bil som det är helt ok att lacken flagnar efter 3 år enligt AUDI sätt att se.
Märklig och förvånande kvalitetspolicy.
Uffe
Återinföra skrotningspremien har diskuterats länge men man ser på det som att dom länderna som har premien subventionerar bilköpet.Nu ser man på dessa länder som dom gör något olagligt inom eu
Då tycker jag att diskutionen har spårat ur
att få bort gamla bilar från vägarna kan bara ses som ett gott miljöintresse.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.