Nästa artikel
De som riskerar att skadas är barnen
Ledare

De som riskerar att skadas är barnen

Publicerad 24 november 2011 (uppdaterad 24 november 2011)
"I det nya numret av Vi Bilägare går vi till botten med våra långtestbilars barnvänlighet. Under arbetet med artikeln dök flera frågetecken och problem upp."

Som nybliven pappa minns jag när jag första gången skulle montera en vänd barnstol i min BMW 528 från 2000. Lyckoruset över det nyblivna barnansvaret fick sig en svår törn när bilintresset skulle paras ihop med vardagen.

Tanken var först att den nyfödde skulle sitta fram, eftersom man då har bäst kontroll över den lille när man kör själv, men när verkstaden vill ha strax över 4 000 kronor för urkoppling av airbag och byte av bälte tog vi alternativ två.

Snabbt blev jag varse att BMW:s designavdelning haft helt andra prioriteringar för baksätets utformning än barntransport. Den bakåtvända stolen tillintetgjorde nämligen alla möjligheter för en vuxen att sitta i den främre passagerarstolen, vilken blev vikt som en fällkniv. Således återstod bara att boka tid hos verkstaden och betala.

Bilen såldes motvilligt efter bara ett par veckor och ersattes av en Volvo V70. Roligare? Knappast, men underlättande för rådande familjesituation.

I det nya numret av Vi Bilägare går vi till botten med våra långtestbilars barnvänlighet. Som pappa, mamma, morfar eller mormor når säkerhetstänket för de små en helt ny dimension, vilket gör att du lägger extra vikt vid att utföra exempelvis fästningen av en bilbarnstol korrekt.

Under arbetet med artikeln dök flera frågetecken och problem upp. Det första som slog oss var hur bristfälligt barnstolsmonteringen tas upp i vissa bilars instruktionsböcker.

I vissa fall saknas instruktioner helt och på de sidor som behandlar ämnet rabblas i stället samma information som står i stoltillverkarnas egna broschyrer; att man inte ska vända barnen för tidigt, inte montera stolen mot en airbag och så vidare.

Andra bekymmer uppstår när vi jämför bilarnas fästmöjligheter för de bakåtvända stolarna, vilka rekommenderas till barn som är fem år eller yngre. Endast två av bilarna (Saab 9-5 och Volvo V60) har tydliga fästpunkter för remmarna som håller stolen på plats vid en eventuell krock, vilket även belyses i respektive bils instruktionsbok.

De bilar som saknar dessa öglor lämnar ansvarig vuxen med en del obekväma tveksamheter. Ingenstans finns det pilar eller hänvisningar för vad som är tillräckligt starkt för att inte ge vika om olyckan är framme. Håller det lilla blecket under stolens ytterkant i Ford C-Max? Kan du dra remmen runt dynans tvärstag i Dacia Duster?

I Sverige är säkerhetstänkandet väl utvecklat i jämförelse med många andra europeiska länder, vilka är i fokus för många tillverkare. Detta gör att de krav vi ställer på säkerhet och instruktioner ofta glöms bort.

Enligt Folksams undersökningar ökar risken att dödas eller skadas allvarligt upp till fem gånger vid användande av en framåtvänd barnstol i jämförelse med en bakåtvänd. Med detta i bakhuvudet är det minsta man kan kräva som konsument att det finns tydliga instruktioner för hur du ska fästa de yngstas säkerhetsutrustning.

En del av tveksamheterna kan givetvis förpassas till marginalen genom att köpa en stol med ISOFIX-fästen. Dessa är dock dyrare än de konventionella och de bilar som har fästsystemet fram är försvinnande få. Dessutom gör många nyblivna föräldrars ändrade ekonomi att man helst tar stolar som bekanta i samma situation har vuxit ur.

Hur som; de som riskerar att skadas av eventuella missförstånd eller tveksamheter är de som inte kan påverka: barnen.

Läs test av långtestbilarnas barnsäkerhet i Vi Bilägare nummer 17/2011. Tidningen finns i butik från den 22 november.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-11-24 10:28
Raphael

Barnsäkeheten är givetvis viktig att kolla upp när man testar bilar.
Flera franska bilmodeller är väl förberedda för barnstolar med ISOFIX-fästen som standard både fram och bak, här utmärker sig de franska minibussarna särskilt tycker jag - de är verkligen rullande barnvagnar med flera specialfinesser inriktade på barn-i-bil. En fin finess franska minibussar har är extra spegel för baksätet som gör att föraren enkelt har koll på barnen bak. Både Renault och Citroëns småbussar är väldigt barnvänliga.

#2 • Uppdaterat: 2011-11-24 10:35
Gabbe

En annan intressant sak som jag tycker att ViBilägare borde undersöka är kostnaden på urkopplingen av krockkudden på passagerarsidan på de olika bilmärkena. Folksam har gjort en undersökning våren 2008 tror jag och där visade sig att det var en otrolig priskillnad vad det gäller urkopplingen av krockkudden. På vissa bilar går det inte alls att koppla bort krockudden på passagerarsidan.

#3 • Uppdaterat: 2011-11-24 14:59
hultarn

Tycker det är märkligt att inte fler bilar har den smarta lösningen att man kan stänga av krockkudden på passagerarsidan med nyckel.

Fast, det drar ju förstås inga pengar till verkstäderna....

#4 • Uppdaterat: 2011-11-24 23:25
Roger Skagerström

Imponerande att Volvon hade bättre baksäte då det jag sett av dessa bilar är att de är sjukt trånga i baksätet i förhållande till hur stor den är. Framförallt V70 II (S60/V70).

#5 • Uppdaterat: 2011-11-25 13:19
generalzbynio

Gabbe: man kan alltid koppla ur accelerationssensor som löser ut krockkudden ;)

#6 • Uppdaterat: 2011-11-26 14:35
Thure (ej verifierad)

Precis som förr testar Volvo och Saab även baksätets säkerhet vid olyckor. Volvo och Saab är de enda som testar mot det ökande problemet med älg på vägen, precis som förr.

Hoppas dessa företag får fortsätta att bygga bilar. De tänker på mer än bara euro n caps stjärnor.

Och lambyten löjligt enkelt på nya volvo. bara sitta i bilen och byta om det regnar eller är mörkt och kallt när den pajjar. och strålkastarrengöring standard på volvo och saab.

volvo och saab, mums!

#7 • Uppdaterat: 2011-11-27 16:20
Roger Skagerström

Sitter du i bilen och byter lamor? Är du Gummimannen Thure?

#8 • Uppdaterat: 2011-11-28 01:18
Herman R (ej verifierad)

Inte nog med det, Saab och Volvo har och kommer alltid att kännas så rejäla med bra sitthöjd och välbyggda. Iaf 240 å nyare å 9000 å nyare.
9000 var den första saaben med bra säkerhet. den var större och mjukare. storlek har betydelse än idag men för bara några år sedan var det ännu mer viktigt. saab låg efter volvo men med 9000 blev de säkra!

Roger: Thure har nog rätt denna gång. Lyktinsatserna är löstagbara för enkelt byte för att det är så överdrivet trångt och fult under huven. en massa plast å äckelheter.

saab och volvo. allt annat går bort!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.