Nästa artikel
Vem tar ansvar?
Krönika

Vem tar ansvar?

Publicerad 5 maj 2016
Tusentals svenska Saab-förare kan sitta framför en livsfarlig krockkudde – utan möjlighet att få hjälp med att byta ut den. Saab var en av de tillverkare som använde krockkuddar från japanska Takata. När kuddarna löser ut kan de skjuta plast- och metalldelar som har orsakat ett tiotal dödsfall.

Saab använde Takata-kuddar i 9-3 mellan 2003 och 2011 och i 9-5 åren 2010–2011. Hur många av dessa bilar som rullar i Sverige är oklart, men det förekommer uppgifter att sammanlagt 110 000 Saabbilar är berörda.

I USA återkallar GM de aktuella årsmodellerna, men vad som sker i Sverige är osäkert. Efter Saabs konkurs finns ingen på den svenska marknaden som vill ta på sig ansvaret för fel på bilarna. GM har säkert nog med problemen på hemmaplan och har föga intresse för svenska Saabägare. Spyker då? Glöm det! Inte heller konkursförvaltaren vill befatta sig.

Origo, som sköter reservdelarna åt Saab, är redo att hjälpa till om krockkuddar ska bytas ut men kan inte starta något återkallande.

Saabägarna kan heller inte själva oskadliggöra krockkudden genom att koppla ur den eller byta till en ratt utan kudde. Då underkänns bilen vid besiktningen.

Saabägarna tycks ha hamnat i limbo.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-05-05 09:52
bgl

Nej. dom har inte hamnat i 'limbo' utan i 'saa(m)bo'!
Det är väl bara att bita i sura äpplet och betala för en ny krockkudde, om det nu finns tillgång till så många.

#2 • Uppdaterat: 2016-05-05 10:58
Hackenbush

Alltid lika roligt att läsa M3:s uttömmande kommentarer.

#3 • Uppdaterat: 2016-05-05 11:36
pinjong

Även om SAAB som biltillverkare inte finns kvar så borde väl Takata ersätta den felaktiga krockkudden?

#4 • Uppdaterat: 2016-05-05 11:50
N-iklas

Varför använde Saab kuddar därifrån när Opel hade Autoliv?
Underligt beslut.
Innebär det att alla av Saabs kuddar inte är hybridkuddar?
Om och när Taka skulle ha infört denna teknik som utvecklades av Autoliv till Vectra och Omega 96 finns ingen uppgift på.

#5 • Uppdaterat: 2016-05-05 12:05
LeifV

Skall sådant här skötas helt rätt så är det ju den som orsakat problemet som skall stå för fiolerna, dvs Takata. Om ett utbyte sker via en biltillverkares försorg eller t ex Mekonomen, AD etc, kan knappast spela någon större roll.

Om det finns någon kreativ person hos Mekonomen m fl så kontaktar de omedelbart Takata för att gemensamt sätta upp en plan för återtagande/utbyte -gissar att det kan finnas rätt bra pengar för serviceverkstäderna att tjäna här.

#6 • Uppdaterat: 2016-05-05 14:25
GDS

Kanonide' Leif V om Mekonomen eller Orion kunde administrera detta , min 9-3 behöver uppgraderas. Vet vi om det rör förare och/eller passagerarsidan?

#7 • Uppdaterat: 2016-05-05 16:05
Tobo

Håller med LeifV, visst är det Takata som ska stå för fiolerna.
Om GM vore ett seriöst företag skulle de administrera återkallandet även utanför Nordamerika för de bilar sålda under GM-perioden, men då detta inte är sannolikt bör Orio inleda en dialog med Takata så att dessa dödsfällor åtgärdas å det snaraste.

#8 • Uppdaterat: 2016-05-05 16:40
Peter E

N-iklas: Takatakuddarna var väl billigare att köpa in eftersom den japanska tillverkaren fullkomligt struntade i säkerheten utan bara såg till att vinsten maximerades på bekostnad av oskyldiga människors liv och lem. SAAB trodde väl på de fagra japanska löfterna om 100 % kvalitet alltid, överallt i evighet.

#9 • Uppdaterat: 2016-05-05 21:49
nef

Marianne Sterner:s Origo kan knappast hjälpa till!
Inte heller GDS: Orion!
Däremot kan nog Tobo:s Orio byta ut kuddarna... ;-)

#a • Uppdaterat: 2019-08-02 16:46
Ben39

Tack för en bra samling aktuella synpunkter på avigsidor i trafiken -

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.