Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.
Japanska tillverkare har genom åren haft svårt att hävda sig i Årets Bil trots att deras bidrag ofta varit tekniskt innovativa och trots att deras kunder nästan alltid är väldigt nöjda.
Ibland står dock stjärnorna rätt och i år lyckades Toyota Yaris knipa segern. Med Yaris har Toyota byggt en bil som tilltalar många och retar få. Yaris knep flest förstaplaceringar av alla finalisterna och endast en jurymedlem gav Yaris noll poäng i omröstningen.
Även om inte Yaris var min personliga vinnare (jag hade den på andra plats) tycker jag det är en värdig segrare. För mig var det årets vintertest som övertygade mig om bilens förträfflighet.
Toyota Yaris ingår i Vi Bilägares långteststall och under en kylslagen och ishalkig vecka i Funäsdalen visade den vilken stor liten bil den blivit.
Årets skräll står Cupra Formentor för. Att den lyckades knipa bronspengen efter Fiat 500 tror jag överraskade många.
Årets mest besvikna gäng tror jag man hittar hos Volkswagen. Att den nya storsatsningen ID.3 inte lyckades nå toppen måste ha svidit.
Läs också: Bilarna som klarar tuffa vintertestet bäst
Så röstade Vi Bilägare
Vi Bilägares Tommy Wahlström satte familjefavoriten Skoda Octavia överst. Här är hans poängtabell.
10 poäng: Skoda Octavia
”En modern familjebil som är rymlig, utrustad med alla säkerhetsfinesser, uppkopplad och går att få flera olika typer av miljövänligare drivlinor. Till ett överkomligt pris erbjuder Octavia en rad praktiska finesser i genomtänkt förpackning.”
6 poäng: Toyota Yaris
”Något har hänt. Toyota Yaris var en pålitlig, bränsleeffektiv och ganska trist småbil. Nya Yaris är kul att köra och skön att åka i men fortfarande också bränsleeffektiv och pålitlig. Och sedan har vi sportmodellen GR Yaris. 2021 års mest underhållande bil.”
4 poäng: Fiat 500
”Det säger något om vår tid när Fiat lanserar en ny generation av 500 med enbart eldrift. Nya 500 tillför en rad assistanssystem och uppkopplingsmöjligheter till den allra minste bilklassen. Fullt utrustad blir den dyr men det är sympatiskt att den som önskar alla nya pryttlar inte tvingas köpa en större bil än vad hen behöver. ”
2 poäng: Citroën C4
”Citroën har gått sin egen väg när det kommer till elversionen av nya C4. Istället för att satsa på höga prestanda och lång räckvidd har man fokuserad på åkkomfort och intressant formgivning. Det fungerar! I e-C4 åker man bekvämare än i många konkurrenter! Snälla Citroën, kan ni inte bygga den i kombiversion också?”
2 poäng: Volkswagen ID 3
”På många sätt är ID 3 nyskapande med ledande teknologi i smart förpackning men har Volkswagen lyckats lösa sina initiala problem med mjukvaran? Fortfarande får vi rapporter från kunder världen över med problem. Jag är inte övertygad och ger därför bara två poäng till ID 3.”
1 poäng: Cupra Formentor
”Formentor är en riktigt snygg bil i gränslandet mellan suv och mellanklasskombi. Den är trevlig att köra och har en konkurrenskraftig prissättning. Det är en brist att inte laddhybridversionen går att få med fyrhjulsdrift och infotainmentsystemet lider svårt av bristen på fysiska reglage.”
0 poäng: Land Rover Defender
”Land Rover Defender är säkert en superbil inom sitt gebit och har få konkurrenter när det kommer till saker som terrängegenskaper. När jag väger in faktorer som CO2-utsläpp och värde för pengarna faller den dock till botten av min lista.”
Läs också: Årets Bil utsedd – Toyota Yaris kör om alla andra
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.