Nästa artikel
Spanien visar vägen: Så kan Sveriges potthål försvinna
Krönika

Spanien visar vägen: Så kan Sveriges potthål försvinna

Publicerad 2024-08-20 19:30 (uppdaterad 2024-08-22 07:28)
Efter en fantastisk roadtrip i Spanien funderar Anders Nilsson på om det kanske är dags att införa vägtullar i Sverige för att finansiera vägunderhållet.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


För en tid sedan var jag i Spanien och hade möjlighet att köra på motorväg i de sydöstra delarna av landet. En väldigt trevlig upplevelse, trots att spanjorerna kör lite annorlunda jämfört med svenskarna. Solen sken, och trots att hastighetsgränserna på motorvägen är högre i Spanien jämfört med i Sverige, fanns knappt något vägbuller och vägarna var hela, släta och fina.

Väl hemma i Sverige kunde kontrasterna inte vara större. Vägbullret är markant störande och potthål på diverse vägar är inte ovanliga. Ja, jag vet att asfaltblandningen är annorlunda och tystare i Spanien. Klimatet är även gynnsammare i Medelhavslandet, men vägar runt om i Sverige är i stort behov av underhåll.

En annan stor skillnad jämfört med Sverige är att delar av motorvägsnätet i Spanien finansieras av vägtullar. När jag körde mellan Cartagena och Benidorm fanns mycket riktigt vägtullar där avgiften var cirka fyra euro för att passera delar av motorvägen. 

Solen sken, knappt något vägbuller och vägarna var hela, släta och fina.

Nyligen tillsatte den svenska regeringen nya medel för vägunderhåll men trots det är behovet större än vad satsningarna täcker. Om nu pengar saknas till vägunderhåll, varför kan man inte använda olika vägtullar för att finansiera underhållet? Vägtullarna innebär en stabil inkomst under längre tid, och då går det lättare att planera olika infrastrukturprojekt. Dessutom är det användarna av vägarna som finansierar vägunderhållet. Belastningen på vissa vägar kanske även minskar, och på så sätt även lokal miljöpåverkan.

Redan i dag finns andra sorters tullar i form av trängselskatter i exempelvis Stockholm och för att köra över Öresundsbron krävs också en avgift.

Jag vet att frågan är komplex och verkligheten är inte lika enkel som i teorin. Men om vägarna kan bli lika hela och fina som i Spanien, kan jag absolut tänka mig att betala lite extra för att få bukt med underhållsskulden som våra vägar har.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (45)

  • 2024-08-27 22:50 Rikard skrev: Zyn skrev:…
  • 2024-08-27 22:27 Zyn skrev: Rikard skrev:…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.