Efter decennier av debatt och stämningar till höger och vänster var det till slut dags för New York att införa trängselskatter om man ville ta bilen in till centrala Manhattan. Till och med kamerorna var på plats. Staden skulle bli först i USA att införa den typen av skatt.
Men drygt tre veckor innan införandet tvärvände New Yorks guvernör, demokraten Kathy Hochul. Införandet av skatten är pausad tills vidare, rapporterar Economist. Den officiella förklaringen uppges vara ”ändrade förutsättningar” och att medelklassen skulle drabbas av en impopulär avgift.
Enligt tidningen är antagligen oro för kongressvalet i november den riktiga anledningen. Oro att inte bli vald.
För att få åka in till de centrala delarna av Manhattan skulle det kosta motsvarande 157 kronor per dag. Pengarna skulle gå till en kritisk upprustning av stadens tunnelbana som kantas av förseningar och problem. Delar av signalsystemet härstammar från 1930-talet. Årligen skulle trängselskatten generera motsvarande tio miljarder kronor som skulle användas till underhåll av tunnelbanan. En bieffekt skulle också vara att luften i New York skulle bli renare.
Enligt tidningen kan även beskedet avskräcka andra städer i USA att införa motsvarande åtgärd. 2007 infördes trängselskatt i Stockholm.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (4)
- 2024-06-13 07:18 Mycket bra beslut. Då…
- 2024-06-11 19:15 Bra beslut.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.