Toyota var visserligen tidigt ute med bensinhybrider men när det gäller elbilar är den japanska biltillverkaren omkörd. Först nu lanseras koncernens första elbil, Lexus UX300e med relativt kort räckvidd, i Sverige.
Men framöver ska även Toyota ge sig in i elbilsvärlden. Först ut blir en – föga överraskande – en suv-modell, avslöjar Toyota. Den hamnar i ungefär samma storleksklass som RAV4 och bygger på plattformen e-TNGA som är anpassad för elbilar.
Precis som med andra plattformar är den flexibel för att kunna ligga till grund för en mängd modeller i olika storleksklasser. Den får stöd för både fram-, bak- och fyrhjulsdrivna modeller och är utvecklad tillsammans med Subaru.
Den första elbilen ska byggas i Japan som enbart ska tillverka elbilar. I övrigt bjuder inte Toyota på några tekniska detaljer om elbilar – det ska dyka upp ”under de kommande månaderna”. Inte ens namnet är officiellt.
Lanseringen verkar dock ligga längre fram än så. Enligt Toyotas europeiska försäljnings- och marknadschef ska modellen börja säljas på den europeiska marknaden ”inom några år”.
Ny batteriteknik?
Enligt tidigare uppgifter ska Toyotas e-TNGA-plattform ha stöd för batteripaket på mellan 50 och 100 kWh och elmotorer på 80–150 kW. Mindre elbilar får räckviddssiffror på drygt 30 mil och större modeller ska klara 50–60 mil på en laddning.
Även om Toyota inte lanserat någon batterielbil ännu har märket fokuserat desto mer på bränslecellsbilar som tankas med vätgas. Andra generationen av vätgasbilen Toyota Mirai börjar snart säljas i Sverige.
Toyota storsatsar även på att utveckla så kallade solid state-batterier till nya elbilsmodeller. De ska bli mer kompakta och få högre energitäthet än dagens litiumjonbatterier. Toyotas mål är att solid state-batterierna ska kunna laddas på en kvart och inte tappa mer än tio procent kapacitet på 30 år.
– Vi ligger enligt plan för att börja bygga solid state-batterier i begränsad omfattning för elbilar till 2025, har Toyotas chef för utveckling av drivlinor, Keiji Kaita, tidigare sagt i en intervju med Automotive News.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det är ganska märkligt att ett företag med så stora resurser blivit så överkörda.
Kanske gjorde man en strategisk bedömning och satsade fel eller har man ett ess i rockärmen som är något extra?
Esset är väl deras fastfasbatterier i så fall. Kan de få fram sådana med spec som i artikeln så blir det en game changer som heter duga.
Jag läste nånstans att Toyota inte trodde på rena elbilar men sent om sider har även de fattat galoppen. Om än för sent för att leda racet, det gör Tesla.
Nu är det ju inte riktigt sant, de har ju två Toyota elbilar utöver Lexus ute på marknaden, Toyota C-HR, and Toyota Izoa men dom säljs inte i Europa
Men verkar vara mycket på gång om man vill gå över till el
https://www.youtube.com/watch?v=CAJ1T5NlBFQ
Toyota är på gång.
Dom gjorde ett medvetet (felaktigt) val att satsa på vätgas och bensin hybrider. Dom tjänar mer pengar på att sälja bensin hybrider då batteriråvaran räcker till flera miljoner bilar ist för några hundra tusen bilar. Nu håller dom på och lägger om kurs men det tar några år.
Japanerna har ju själva erkänt att de ligger minst sex år efter Tesla i utveckling. De jobbar naturligtvis hårt på att komma ikapp, men de många år som Tesla tillverkat rena elbilar har ju gett en erfarenhet som är svår att ersätta trots stora resurser.
De elbilar som Toyota har nu är ju knappt konkurrenskraftiga mot någon annan tillverkares i samma klass.
Man Toyota har ju något som många andra saknar, de kan masstillverka mindre och prisvärda elbilar och det kanske dröjer några år innan de kommer ifatt, det blir intressant att se vad som sker.
Den största konkurrensen kommer nog från Kina, inte från USA eller Europa.
Vätgas tillhör framtiden. Toyota bensin hybrider drar mindre bränsle än rena bensinbilar.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.