Nästa artikel
”Min ovilja att meka kostar mig 3 500 kronor i månaden”
Krönika

”Min ovilja att meka kostar mig 3 500 kronor i månaden”

Publicerad 2024-05-11 10:30 (uppdaterad 2024-05-14 11:51)
Att vara både ointresserad och okunnig när det gäller att meka med bilen börjar straffa sig rejält i plånboken för Erik Söderholm.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Jag har aldrig haft några problem med att betala för något som sparar mig tid. 

Det blir allra tydligast när det gäller bilen. 700 kronor i månaden för en egen parkeringsplats och någon tusenlapp per säsong för däckhotell? Ja, tack. Jag slipper gärna snurra runt kvarteret i jakt på parkeringsplats eller krypa omkring på marken med en domkraft för att byta hjul.

Jag intalar mig att jag alltid gör något vettigt och roligt av tiden jag sparar. Men i praktiken hamnar jag nog bara i soffan och kollar på tv-serier.

På sistone måste jag dock säga att det hade varit fint att kunna meka lite med bilen själv. Jag är både ointresserad och okunnig när det gäller att meka med bilen. Och det får jag betala för.

Jisses, vad jag får betala för det.

”På sistone måste jag säga att det hade varit fint att kunna meka lite med bilen själv”

De senaste åtta månaderna har min Volvo från 2013 varit inne på verkstaden fem gånger. Det har kostat mig totalt 27 750 kronor eller nästan 3 500 kronor i månaden.

Milkostnaden är ännu svettigare. För varje mil jag kört har det kostat mig över 20 kronor bara i service och reparation.

Jag har till viss del mig själv att skylla. Eftersom bilen är fullservad på Bilia fortsätter jag åka dit – min servicetekniker är både kunnig och trevlig, jag sparar tid eftersom verkstaden ligger på gångavstånd och även om timkostnaden är hög ligger reservdelspriserna på en riktigt vettig nivå.

Ibland är det inte så kul att vara bilägare.

Men för en stor del av verkstadsnotan, 12 800 kronor, är jag faktiskt helt oskyldig. Det är så mycket pengar jag betalat för att öppna dörrar som gått i baklås, eller riskerar att gå i baklås, på bilen – en konstruktionsmiss som Volvo inte längre tar ansvar för eftersom bilen är för gammal.

Bara den kostnaden ligger alltså på över tio kronor milen. Då spelar det liksom inte så stor roll att bilen är snål och kostar nio kronor milen i diesel, när dörrhelvetet kostar mer än så per mil.

Jag kanske ska offra lite av min så dyrbara tv-tid i soffan åt att lära mig hur det här med service och reparationer faktiskt funkar.

Vad kostar en reparationshandbok?

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (28)

  • 2024-05-13 21:14 Erik Söderholm skrev: Jag…
  • 2024-05-13 20:32 Konsten att äga o köra bil…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.