Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.
Häromdagen hade jag nöjet att medverka i Sveriges Radios utmärkta konsumentprogram Plånboken. Ämnet var än en gång – ska man köpa en elbil?
Jag svarade som jag brukar – det beror på hur man använder sin bil och vilka möjligheter man har att ladda.
Jag tror att tillgången till ström är avgörande för hur bra man kommer att trivas som elbilist. Man måste vara en stor entusiast om man ska orka åka runt och leta offentliga laddstationer varje gång man ska fylla batteriet. För att inte tala om att elbilens ekonomiska övertag blir väsentligt mindre om man enbart tvingas ladda på ”dyra” snabbladdare. Dessa ska ses som en möjlighet att klara långresan, inte som den primära strömkällan för ens bilåkande.
Om man har möjligheten att sätta upp en egen laddstation vid hemmet så är elbilen svårslagen. Det blir så mycket billigare att köra på el. Tidigare i år körde vi populära ”högbenta” småsuvar i två tester, ett med elbilar och ett med bensindrivna bilar. Elbilen Hyundai Kona, inköpspris 469 900 kr, landade på en milkostnad på 30,44 kr beräknat på 6 000 mils körning under tre års ägande. Milkostnaden för bensindrivna Volkswagen Taigo, pris 273 900 kr, beräknades till 37,63 kr under samma premisser.
”Om du har möjlighet att sätta upp en egen laddstation hemma är elbilen svårslagen”
Ibland möter jag fördomen att elbilen passar bäst som stadsbil för korta resor. I själva verket är det den som långpendlar och bor i eget hus i glesbygd som drar mest nytta av elbilens låga driftskostnader och möjligheten att ladda hemma utan att behöva leta bensinmackar i tid och otid. Korta körsträckor ger inte elbilen möjlighet att kompensera det högre inköpspriset med lägre driftskostnader. I stan kan därför en bensinbil vara ett bättre köp, hur underligt det än må låta.
Det finns ytterligare två scenarier där elbilen förlorar. Fortfarande är den maximala släpvikten ofta lägre för elbilar så för de med stor husvagn eller hästsläp kan det bli svårt. Det andra är för kringresande försäljare och andra med långa körsträckor (över 30 mil) varje dag.
För övriga är framtiden elektrisk.
Kommentarer till artikeln (52)
- 31 augusti 2022 Japp och jag beskrev ett…
- 31 augusti 2022 saabnisse - visst finns det…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.