Nästa artikel
”Volvos roll som folkbil nummer ett är hotad”
Krönika

”Volvos roll som folkbil nummer ett är hotad”

Publicerad 3 maj 2022
Nya bilar blir allt dyrare och Dacia kan ta över rollen som svenskarnas folkbil nummer ett, enligt Tommy Wahlström.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Visst har vi hört det förut? ”Bilarna blir allt dyrare”! En närmare granskning visar att motorpressen kanske ropat på vargen i onödan – fram tills nu.

Bilarna har definitivt stigit i pris genom åren men vad media ibland glömt att berätta, är att också bilköparnas köpkraft stigit. Att en Volvo blivit 80 procent dyrare på knappt 20 år blir ett mindre problem när köpkraften samtidigt ökat ännu mer. Vår genomgång som du kan läsa här visar att den tid man behöver arbeta för att få ihop till en ny Volvo har sjunkit under åren 2002–2017.

Nu verkar emellertid något hänt. Vår kartläggning av bilprisernas utveckling visar att under de senaste fem åren har prisökningstakten tilltagit och nu krävs väsentligt mer arbete innan den genomsnittlige löntagaren tjänat ihop till en ny bil.

Till viss del beror den höjda prisökningstakten på att vi kräver mer av våra bilar i dag. Höjd säkerhet, allt mer avancerade elektroniska system, bättre avgasrening och ökad grad av elektrifiering kräver sin tribut i form av ökat inköpspris. Det tekniksprång som gjorts under de senaste åren har inte kommit gratis.

Man kan även misstänka att de subventioner av elektrifierade bilar som de flesta länder ägnat sig åt drivit upp kostnaden på dessa ytterligare. Den prislapp biltillverkaren sätter på sin produkt har mycket lite att göra med hur mycket den kostar att bygga, utan mer hur mycket bilköparen är beredd att betala, inklusive subventioner. Förutom högre marginaler ger elbilar och laddhybrider företagen bonus i form av lägre genomsnittligt koldioxidutsläpp vilket påverkar de böter EU ger biltillverkare som släpper ut mer än 95 gram koldioxid per bil.

Slutsatsen blir att det finns en uppenbar risk att bilpriserna kommer att fortsätta att stiga i allt snabbare takt. För konsumenterna gäller att antingen låta bilen ta en större del av hushållsbudgeten eller välja billigare och enklare bilar. Traditionellt har svenskarna sett Volvo som folkbilen, men den bilden är nu hotad. Blir det Dacia som tar över?

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (16)

  • 6 maj 2022 Förr i tiden kunde man ju…
  • 5 maj 2022 För mig har Volvo inte varit…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.