Arkivfoto: Observera att bilden inte är tagen vid det aktuella tillfället.

Nästa artikel
”Långa laddköer används som slagträ i elbilsdebatten”
Krönika

”Långa laddköer används som slagträ i elbilsdebatten”

Publicerad Igår 6:30

Arkivfoto: Observera att bilden inte är tagen vid det aktuella tillfället.

Att åka på långresa med elbil kräver ett visst mått av flexibilitet, skriver Niklas Carle.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Det tog inte lång tid förrän nyheten om de långa köerna vid Teslas laddstation i Malung förvandlades till ett slagträ i elbils- och strejkdebatten. Biltillverkaren skyllde köerna på sympatiåtgärderna, vilka under fjolåret skall ha satt käppar i hjulet för installationen av 100 nya laddare, och elbilsskeptiker rapporterade om gråtande barn i iskalla bilar. 

Någon gick så långt att man till och med hävdade att strulet påverkade hela tätorten, då raden av Teslor lamslog handeln. För att vara så pass vanliga får man ändå säga att elbilar är bra på att röra upp känslor.

Även om rapporteringen från laddkön i Malung var tidvis överdriven och bristfällig så sätter den fingret på en av de tydligaste skillnaderna mellan en elbil och en med förbränningsmotor, att den förstnämnda kräver en helt annan planering och ett mått flexibilitet.

”Lösningen ligger i övergivandet av den sömlösa långresan som går där den alltid gått.”

En snabbtitt på ett par av de mest kända karttjänsterna för laddstolpar visar att det finns gott om alternativa vägar genom Dalarna, oavsett om din resa går sydost eller sydväst. Visst kanske det innebär ett par extra mil, men jämfört med att sitta i laddkö i en timme eller två borde valet vara enkelt. Ett annat alternativ är förstås att åka vid en annan tidpunkt.

Att lägga pengar på att bygga bort ett problem som uppstår ett par enstaka gånger per år känns långt från kostnadseffektivt. Jag har även svårt att se hur man skulle kunna placera ut drösvis med ”jullovsladdare” i en tätort i stil med Malung utan att det, på samma sätt som kön med Teslor, stör stadsbilden mer än önskvärt. Nej, lösningen ligger i övergivandet av den sömlösa långresan som alltid gått där den gått, förbättrad planering och ökad flexibilitet.

Många som kör elbil är medvetna om detta, kanske var det därför de starkaste reaktionerna från Malung inte kom från de som väntade på laddning. Händelsen visar dock att de verktyg som finns för planering av elbilsresor måste göras mer tillgängliga, pålitligare och lättare att jobba med än vad de är i dag.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (20)

  • Idag 12:22 Ja det är bara en myt som är…
  • Idag 11:42 Ehm, enligt ChargeFinder…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.