Under trettonhelgen bildades en lång kö med Teslabilar vid snabbladdningsstationen i Malung. Mängder av fjällturister på hemväg behövde ladda och bilder på kön publicerades av flera medier.
Teslas chef för Supercharger-nätverket, Max de Zegher, har nu kommenterat händelsen på X (tidigare Twitter). Han skyller på IF Metalls strejk och de sympatiåtgärder som andra fackförbund infört.
Åtgärderna innebär att Tesla visserligen kan bygga nya Supercharger-laddare, men inte ansluta dem till nätet.
”Teslas Superchargers är kritisk infrastruktur, särskilt på intensiva resdagar som detta. Fler än 100 laddare i Sverige skulle ha anslutits den här vintern om det inte vore för sympatistrejkerna”, skriver han.
”Fler än 100 laddare i Sverige skulle ha anslutits den här vintern om det inte vore för sympatistrejkerna”
Enligt honom ska Tesla fortsätta bygga ut laddstationerna på flera ställen – däribland Malung, Vansbro och Idre – trots att det i nuläget inte finns något sätt att ansluta dem till elnätet.
”Att vänta i kö på det här sättet är supersmärtsamt, skadar elbilsomställningen och går helt och hållet att lösa”, skriver Max de Zegher.
Just läget vid Teslas Superchargers är ett område där sympatiåtgärderna kan få stora följder, enligt Tesla Club Swedens ordförande Tibor Blomhäll.
– Det är ett stort bekymmer. Det finns stationer i Sverige som är färdigbyggda men som bara står och samlar damm för att de inte går att koppla in. Det påverkar inte bara oss Teslaägare utan alla Sveriges elbilister eftersom stationerna ju är öppna för alla märken, sa han i en intervju med Vi Bilägare förra året.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.