På grund av batteripaketet brukar elbilar ofta vara tyngre än motsvarande modell med vanlig förbränningsmotor. Volvo XC40 väger till exempel in på 2,2 ton med eldrift, över 600 kilo mer än samma modell med bensinmotorn T3.
Audi e-tron brukar också nämnas som en riktig tungviktare med en tjänstevikt på 2,6 ton – men snart blir den omkörd rejält på vågen. Den kommande Hummerbilen med eldrift väger nämligen in på upp till 4,1 ton, skriver sajten GM-Trucks.
GMC Hummer EV som modellen heter officiellt är en eldriven nystart för det insomnade märket som lades ned 2009. Pickupmodellen får upp till tre elmotorer med totalt över 1 000 hk, borttagbart tak, imponerande terrängkapacitet och kvick acceleration (0–96 km/tim på tre sekunder).
GMC Hummer EV ska bli eldriven nystart för det insomnade märket
Modellen är ett svar på Tesla Cybertruck. GMC Hummer EV får en räckvidd på upp till 56 mil, och för att klara det behövs ett rejält batteripaket – enligt uppgift på över 200 kWh – som drar upp vikten ytterligare.
GMC Hummer EV blir hela 5,50 meter lång, mer än en halvmeter längre än Volvo XC90, och 2,20 meter hög. Och tjänstevikten blir alltså en av bilvärldens högsta – 1,8 ton mer än Tesla Model X Long Range.
Hummerelbilen ska förmodligen inte säljas officiellt i Sverige, men eventuellt kan den leta sig hit ändå på inofficiell väg. I så fall lär köparna behöva C-behörighet på sitt körkort för att få köra den.
Läs också: Hummers massiva elbil ska utmana Tesla Cybertruck
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.