Nästa artikel
”Glöm taxigas – nu är det Teslagas som gäller”
Krönika

”Glöm taxigas – nu är det Teslagas som gäller”

Publicerad 5 november 2021 (uppdaterad 5 november 2021)
Teslaförare som gasar vilt för att sedan panikbromsa har blivit en ny trend i trafiken, skriver Erik Söderholm.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Den som åkt taxi känner förmodligen den klassiska ”taxigasen” – om inte själva begreppet så i alla fall fenomenet. Att beskylla en bilkunnig person för att köra med taxigas är bland det minst smickrande man kan säga. Det innebär att ständigt gasa fullt och bromsa lika fullt om vartannat.

När rödljuset slår om till grönt stämplar chauffören plattan i mattan och låter dieselfyran jobba för att komma iväg. Men sedan, bara för att någon bil 100 meter fram börjar bromsa försiktigt, slänger sig chauffören plötsligt på bromsen – och passageraren spiller sitt kaffe i baksätet.

Nu ska det sägas att begreppet taxigas absolut inte är något som alla taxichaufförer ägnar sig åt. Å andra sidan finns det även gott om andra chaufförer som ägnar sig åt otyget.

”Nödbromsassistenten är inte alls lika kul att testa som accelerationen”

På senare tid har jag dock lagt märke till ett liknande fenomen, men uppskalat till tusen procent, och där är taxiförarna oskyldiga.

Det handlar i nästan samtliga fall om Teslaförare som precis verkar ha fått leverans av sin nya Model 3 Performance eller kanske bjudit med en kompis i passagerarsätet. Plötsligt ska accelerationen testas, och det ska absolut göras i tät infartstrafik eller mitt på huvudgatan.

Så sent som i morse låg jag jämsides med en Model 3 som tycktes köra överraskande lugnt. Sedan kom Teslagasen. Med plattan i mattan satte den av – rakt mot ett rödljus där det blev tvärstopp. Och sedan, vid grönt ljus – iväg igen på berg-och-dal-banan!

Jag har visserligen även sett en Renault Zoe-förare och en Nissan Leaf-förare försöka sig på samma fenomen. Det gick sådär.

Elon Musk har fått till en imponerande acceleration i sina elbilar – viktigt för att övertyga skeptikerna om elbilarnas fördelar. Men vi kanske inte alltid behöver testa den vid övergångsställen och rödljus. Nödbromsassistenten är inte alls lika kul att testa som accelerationen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (15)

  • 8 november 2021 Axa skrev: Henrik Lugn. Det…
  • 5 november 2021 I och med att Tesla pekas ut…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.