Nästa artikel
Gerillareklam på regskylten: ”Höjden av fräckhet”
Krönika

Gerillareklam på regskylten: ”Höjden av fräckhet”

Publicerad Idag 12:30
Bilföretag som lägger tid på att sätta reklametiketter på kundernas bilar får Fredrik Diits Vikström att reagera.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Det stack så illa i ögonen att jag nyligen kände mig tvungen att sanera en av Vi Bilägares långtestbilar. Från reklam.

Bilhandlaren hade varit flitig och inte bara monterat nummerplåtshållare fram och bak med firmanamnet på. Ett klistermärke med företagets logga hade också förärats bakrutan. Bilen var en rullande reklampelare.

Dekalen på rutan avlägsnades med ömma naglar och en trasa med rödsprit. Nya skylthållare införskaffades för 40 kronor styck och skruvades dit. På ett kick var bilen fri från tråkig reklam och lite trevligare att titta på.

”Jag kan inte låta bli att förundras över att bilfirmor lyckas med denna reklamkupp.”

Nu är inte det här den största saken i världen men jag kan inte låta bli att förundras över att bilfirmor lyckas med denna reklamkupp. Hur många bilar åker inte omkring med namn på olika återförsäljare och verkstäder under registreringsskylten? Bilen kan vara hur fin och pedantskött som helst men ändå skylta för Bengans Bil eller vad det nu kan vara.

Kanske är den här reklamen så vanlig att många knappt ser den. Själv har jag haft bilar i åratal utan att tänka på saken, men om man väl börjar är det svårt att blunda.

Bilägare som rensat nummerskylten från allehanda budskap går dock inte säkra. Jag har hört om bilar som lämnats in på verkstad och fått sin reklamfria skylthållare, eller låslist till denna, ersatt av en med firmans namn på. Höjden av fräckhet – rentav stöld!

Nyligen fick jag syn på en Nissan Sunny från skarven mellan 80- och 90-talet i trafiken. Just en sådan ägde jag som en av mina första bilar innan den rostade bort och allmänt gav upp. En detalj som jag först nu noterade var emblemet. Det var pyttelitet.

Många nya bilar kommer med riktiga blaffor till märken. Det ska inte råda något tvivel om vilket fabrikat som kommer åkande.

Nu är jag inte särskilt sugen på att gå tillbaka till en Nissan Sunny men det finns något tilltalande i att emblemet inte behöver vara så skrikigt. Dessutom har bilen ingen skylthållare och därmed ingen plats för bilfirmornas smygreklam.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.