Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.
För ett par veckor sedan fick vi ett mejl från Volkswagens huvudkontor i Södertälje. Anledningen var att man läst om alla problem vi haft med tidningens ID 3, vilken är en av fem bilar i Vi Bilägares långteststall.
Rapporter om nollställda serviceintervall, vilket riskerar att du passerar tid för service och äventyrar garantin, rattvärme som inte går att stänga av, felmeddelanden för airbag och drivsystem och bristande funktioner i appen för telefonen är några av buggarna som satt griller i huvudet på oss sedan inköpet i slutet av förra året.
En del av felen är intermittenta – som buggar brukar vara – och när vi i vårt svar skulle summera dagsformen på bilen kändes det nästan småsint då det enda som irriterade för stunden var den spökande rattvärmen. Vi hade blivit luttrade.
”Vid det laget hade redan en drös med fysiska delar bytts ut, troligtvis i onödan”
Volkswagen är inte ensamt om denna typ av problem. Min egen BMW dansade in och ut på verkstaden ett femtal gånger under det första halvåret på grund av strul med de adaptiva lamporna, vilket inte löste sig förrän bilen till slut kopplades upp mot Tyskland.
Vid det laget hade redan en drös med fysiska delar bytts ut, vissa troligtvis i onödan.
Enligt flera undersökningar, bland annat gjorda av amerikanska IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) ökar antalet elektroniska återkallelser lavinartat och har gjort det sedan cirka tio år tillbaka, vilket vi också märker i tidningens långteststall.
Som konsument är den digitala hetsjakten en riskfaktor. Med en bristfällig förståelse för de digitala systemen i eftermarknadsledet och en industri som hela tiden vill ligga före konkurrenterna skapas ett kunskapsglapp mellan tillverkare och verkstad, vilket kan kosta dig en rejäl slant. Felsökning är inte gratis och har du rejäl otur gäller inte garantin, eller så har den löpt ut.
Själv överväger jag en bättre begagnad bil i väntan på att branschen skall komma ikapp kunskapsmässigt. För som det ser ut nu känns allt för många bilar elektroniskt ofärdiga när de lämnar fabrikerna.
Läs också: Buggfesten fortsätter – trots fem dagar på verkstad
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.