En sak var tydlig när Volkswagen presenterade en ny femårsplan. Jättekoncernen ska öka takten när det gäller mjukvaruutveckling för att inte halka efter Tesla mer än i dag.
Volkswagen satsar miljardbelopp på omställningen till elbilar och har börjat leverera den första nya modellen, ID 3. Inom kort börjar även leveranserna av elsuven ID 4.
Men själva bilarna är bara en del av satsningen, och under lanseringsfasen har Volkswagen haft stora mjukvaruproblem med bilarna – något även Vi Bilägares testförare märkte av i testet av ID 3 mot tre konkurrenter.
”Svårt att recensera en bil som inte är färdig, skrev en testförare – ett uttalande som underblåstes av att bilen förutom en instruktionsbok också levererades med inte mindre än fyra tilläggshäften betitlade 'Tekniska ändringar'. Sällan har vi väl känt oss som sådana försökskaniner”, blev domen.
Volkswagen ska bibehålla dagens budget för utveckling av nya elbilar, men när det gäller utvecklingen av ny mjukvara och digitala tjänster ökas budgeten rejält, skriver Automotive News. I dag utvecklar Volkswagen själva tio procent av all mjukvara i bilen, och om fem år ska den siffran vara 60 procent.
En av utmaningarna som Volkswagen ställs inför är att locka rätt kompetens eftersom konkurrensen om utvecklarna och ingenjörerna är hård.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tjoho, en buggfri bagge utlovas :)
60 procent om fem år? Tesla ligger väl redan idag nära 100 procent. Börjar mer och mer kännas som att traditonella biltillverkare kommer få det svårt i framtiden och då är det väl ändå VW som satsar hårdast på elektrifiering. De som inte börjat med elbilar än kan nog lika gärna lägga ner verksamheten. Eller så blir det som i mobilbranschen att Tesla blir som Apples iOS och de andra tillverkarna går samman och gör gemensam mjukvara liknande Android.
Ja, Tesla har en fördel här. Å andra sidan har många andra traditionella tillverkare fördelar när det kommer till tillverkning. Det märks på de Tesla att de har en del att jobba på där.
Jo det håller jag med om, men min känsla är ändå att Tesla har lättare att komma ikapp på tillverkningssidan än vad de tradionella tillverkarna har att komma ikapp på mjukvarusidan. Tesla håller ju redan på med tillverkning, medan de traditionella tillverkarna måste bygga upp en hel mjukvaruorganisation från grunden. Tidigare har man ju i huvudsak köpt in färdiga moduler från andra tillverkare och integrerat ihop dessa. Att gå från detta till att utveckla all mjukvara själv är ett jättesteg.
@Skoda. Sant. Lite kul hur trenderna skiftar i bilbranschen. Förr utvecklade flera biltillverkare egna motorstyrningssystem. T.ex. Saab hade sitt Trionic. Sedan skulle alla köpa in något, typ Bosch. Nu är vi tillbaka igen när alla ska ha något eget.
Personligen så ser jag inte så mycket vits med att ha massa mjukvara inbyggt i bilen. Det har jag i telefonen som jag kan spegla in i bilen. Så blir det en sak mindre att uppdatera och som kan krångla.
Ett exempel på "egna" system är smart-TV -världen. Från början var de mer eller mindre helt usla, sedan har det blivit bättre men långt ifrån lika bra som de generiska systemen.
Man kan även konstatera att bolagen hade en stor ovilja att underhålla tidigare versioner, dvs de med fjolårets version fick inga direkta uppdateringar/skötsel utan man fokuserade på årets version istället...
Man har också kunnat se skillnader i bolags "mål" och kundsyn med digitaliseringen. LG, som exempel, lämnade kunderna helt i sticket när det gällde uppdateringar och tillgängliga appar och som grädde på moset åkte de dit på att ha spionerat på sina TV-ägare...
Risken finns att bilvärldens "egna system" följer samma mantra, dvs att köpa en ny bil nu -eldrivet eller inte, är nog inte så smart. Troligen är det bättre att avvakta 4-5 år för att låta mjukvarubiten stabilisera sig.
Varför skulle mjukvaran avråda ifrån köp?, det är trots allt mjukvara och det kan fixas och ersättas. Mycket svårare med tex karossen mm om något måste ändras, bilar idag är inte som Lego.
Styggavargen #8: Jo, du har rätt i att mjukvara kan fixas och ersättas, men hur blir det i praktiken? Kommer biltillverkaren streta emot? Kommer man kunna "roota" bilen (dvs ta över ägandeskapet över bilen från biltillverkaren).
Vi har ju VW som färskt exempel. Mjukvaruuppdateringen ME2 för ID.3 ser ut att vara klar, och levereras -men de som redan köpt en ID.3:a får snällt vänta till en bit in i nästa år... -god kundvård, eller bara VW's vanliga tankar om kundboskapen?
Det är konstigt att biltillverkare säljer bilar fulla av el problem.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.