Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.
Varje vecka ger sig mängder av svenska bilköpare ut på nätet för att hitta sin nästa bil. Ofta hamnar de på Blocket, Bytbil, Bilweb eller någon annan plattform.
Blocket har blivit klart störst och har i nuläget över 100 000 annonser från bilhandlare, och en massiv vinstmarginal.
Men trots intäkterna tar plattformarna inte alltid det ansvar de behöver. Att bygga en sajt med bilannonser är den enkla biten, men att moderera den och rensa bort tveksamma handlare och mätarskruvade bilar verkar vara främmande för flera av dem.
Tekniska spärrar som gör det omöjligt att ladda upp annonser på bilar som inte har rätt registreringsnummer eller som är mätarskruvade saknas hos de flesta. Att vara svartlistad hos Råd & Rön eller dömd för bedrägeri var heller inget hinder hos Blocket, men nu ska både Blocket och Bilweb faktiskt skärpa den regeln efter vår granskning.
”Någon form av ansvar tycker jag ändå att annonssajterna behöver ta”
Undantaget är Wayke som har minst antal annonser bland de sajter vi jämfört men också bäst kontroll av vilka annonser som faktiskt får dyka upp på sajten.
Det är förstås inte så enkelt att alla bilannonser från dessa tveksamma handlare, eller där det står ”reservation för felskrivning” i annonsen, behöver vara dåliga köp. Och det går förstås heller inte att säga att alla bilar som annonseras på Wayke är trygga och säkra köp.
Men någon form av ansvar tycker jag ändå att annonssajterna behöver ta, särskilt när de blivit så stora och håvar in så mycket pengar. Eller försöker de kanske ”göra en Facebook” – att bygga en sajt där de sedan överlåter nästan allt ansvar åt besökarna att anmäla tveksamt innehåll?
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.