Nästa artikel
”Den som kör fossilbil ska inte ha dåligt samvete”
Krönika

”Den som kör fossilbil ska inte ha dåligt samvete”

Publicerad 3 oktober 2021
Miljöbränslena fungerar och sänker utsläppen – särskilt på dieselsidan, skriver Erik Rönnblom.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Klimatförändringarna har verkligen varit uppe till diskussion efter sommarens hetta och översvämningar. Ett nytt standardbränsle, E10, låg verkligen rätt i tid.

De flesta bilar i trafik, 94 procent enligt Bil Sweden, kan köras på den nya soppan. Med ytterligare fem procent fossilfri bensin i tankarna, minskar miljöpåverkan betydligt mer än vad man kanske tror.

Drivkraft Sverige hävdar att E10, som kommer att tankas av tre miljoner bensinbilar, just nu har större betydelse för utsläppen än alla elbilar tillsammans. Så man ska verkligen inte förakta miljöbränslens betydelse.

Minst lika intressant är kravet på utvecklingen av diesel. Inblandningen av fossilfritt ska öka från 21 till 26 procent. Faktum är att den som vill redan i dag kan välja dieselbränsle som till nära hälften är fossilfritt. Och så finns ju HVO100 som nyare dieselbilar klarar. Drivkraft Sverige hävdar att uppskattningsvis fram till 2030, kommer biodrivmedlen att ge största delen av minskningarna av CO2. Först därefter kommer elbilarna att ta över den fortsatta minskningen mot noll.

Den som för närvarande inte har ekonomi att byta till en elbil, eller av andra skäl måste ha en delvis fossilt driven bil, behöver inte sova dåligt.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (35)

  • 4 oktober 2021 Det finns inga fossilbilar!…
  • 4 oktober 2021 J.L skrev: Nej AL det…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.