Bränslepriset har ökat rejält de senaste månaderna. I skrivande stund kostar en liter bensin 16,64 kronor litern på en bemannad Circle K-station och dieseln har klättrat till över 18 kronor litern.
Att fylla en 50-literstank kostar nu över 900 kr för dieselbilisten, 210 kronor mer än när literpriset var som lägst under pandemin i april 2020. Bensinbilisten betalar 830 kr vilket är 200 kr mer än tidigare.
En anledning till den stora prisskillnaden är att priserna var extremt låga förra våren, när många raffinaderier hade stängt. Den så kallade reduktionsplikten innebär också att både bensin och diesel får en större förnybar andel vilket driver upp priset.
På grund av att reduktionsplikten kan höja drivmedelspriserna på macken har regeringen pausat den så kallade BNP-indexeringen som skruvar upp bensin- och dieselpriset med en viss procentsats varje år.
Bensinpriset kan egentligen inte bli för högt, anser David Kihlberg som är klimatchef på Naturskyddsföreningen.
– Nej, egentligen inte. Vi vet att vi behöver fasa ut all bensin väldigt fort. Sen behöver det göras i kombination med andra åtgärder. Fossila subventioner är ett väldigt dåligt sätt att subventionera, säger han till Expressen.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (118)
- 6 oktober 2021 A.L. Det var inget jag tog…
- 6 oktober 2021 Axa skrev: Ehm, Hundter…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.