Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.
Det är både roligt, upplyftande, sorgligt och ibland lite skrämmande att klicka sig in i någon av alla grupper för olika bilmodeller på Facebook. Här avhandlas det mesta från försäkringspremier och däckval till mottagandet på bilverkstaden och olika varningslampor.
Nivån på diskussionen står i direkt relation till hur många – och hur duktiga – administratörerna är. Ett inlägg om en brinnande elbil kan (ursäkta ordvitsen) lätt hetta till och generera hundratals ivriga kommentarer på en halvtimme.
Det finns några trender som återkommer i nästan alla grupper jag följer. Det brukar till exempel handla om vinterdäck på hösten, takboxar på våren och laddköer på sommaren. Dessa grupper är en enorm kunskapsbank med många duktiga medlemmar.
Men jag tycker mig också ha märkt stora skillnader i vilken typ av frågor som ställs i grupper för olika bilmodeller.
Teslagrupperna är mest intressanta. Här finns nämligen superinsatta experter och Teslafans, men också fullständiga nybörjare. Frågor som ”vVarför laddar bilen så långsamt nu på vintern” kan få både hjälpsamma och lite spydiga svar.
Andra frågar om hur man laddar bilen vid en Supercharger, hur en helförsäkring fungerar och om de här Kinadäcken är något att ha.
Det kanske säger något om att Tesla inte bara lockar entusiaster längre utan verkligen blivit en folkbil. Men det säger också något om att Teslaköparna kanske bara får hämta ut sin bil och sedan klara sig själva. Någon genomgång av alla funktioner och finesser verkar inte alltid erbjudas.
Tvärt om är det i BMW-grupperna. Där har jag sett både frågor om varför ljudvarningen för fartkameror plötsligt försvunnit och bilder tagna med mobilen där pressar på i bra fart i full snöstorm. Fort ska det gå!
En annan fråga som återkommer ofta oavsett grupp är förstås olika typer av felmeddelanden och problem med mobilapparna. Det gäller inte minst de numera ganska härdade Volkswagen ID.3-ägarna. ”Det här konstiga felmeddelandet har dykt upp för fjärde gången. Kan jag köra vidare?”
”Det här konstiga felmeddelandet har dykt upp för fjärde gången. Kan jag köra vidare?”
Alldeles oavsett bilmärke är det en fråga som återkommer varje vecka. Den brukar lyda något i stil med ”Den här lampan har börjat lysa. Vad betyder den?”
Det brukar komma svar från någon snäll själ som beskriver vad lampan faktiskt betyder, och kanske till och med bifogar en bild från manualen med en pil. Men lika ofta är det någon som – helt rimligt – uppmanar bilägaren:
”Läs instruktionsboken.”
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.