Nästa artikel
”Bilägarna kan hamna i kläm av tillverkarnas genvägar”
Krönika

”Bilägarna kan hamna i kläm av tillverkarnas genvägar”

Publicerad 18 december 2020
Uppdateringar via nätet kan få stressade biltillverkare att strunta i finliret och skicka ut halvfärdiga bilar.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Det har gått åtta år sedan Tesla införde möjlighet att uppdatera bilens mjukvara direkt via nätet, istället för att behöva ta tid ur vardagspusslet för att åka in till verkstaden.

På många sätt är det en game changer. Först nu börjar de stora biljättarna vakna, och vid sidan av Tesla får bland andra BMW viss beröm i en ny genomgång av vilka bilmärken som ligger längst fram när det gäller så kallade OTA-uppdateringar (”over the air”).

Jag tycker det här är en fantastisk finess som kommer underlätta livet för bilägarna, spara pengar för tillverkarna och lösa jobbiga buggar. Kanske till och med rätta till allvarliga säkerhetsmissar.

Men det finns också en risk att det här kan missbrukas av biltillverkare med stressigt lanseringsschema och tajt budget, något som på sätt och vis redan skett med Volkswagen ID 3.

”Risken är att detta missbrukas av biltillverkare med stressigt lanseringsschema och tajt budget”

För ingenjörerna och cheferna kan det plötsligt bli enklare att komma undan med att lansera en halvfärdig bil. ”Strunta i det där sista finliret, det kan vi ändå skicka ut efter ett halvår via internet!”

Redan i dag kan mobiltillverkarna lansera telefoner som inte är helt färdiga, där vissa finesser dyker upp efter ett tag. Så länge det handlar om oviktiga funktioner som inte är kritiska för säkerheten kanske det kan fungera i undantagsfall.

Men vad händer om det blir en vana? Hur länge ska bilköparna behöva vänta och köra runt med en halvfärdig bil? Hur ska vi som testar bilar kunna ta ställning till en bil som inte är klar?

Nya tider – nya utmaningar. Som sagt: uppdateringar via nätet är fantastiskt och det borde ha funnits sedan flera år hos alla stora tillverkare. Nu blir det upp till bevis vilka som sköter detta snyggt och vilka som börjar ta genvägar.

Läs också: Märkena som är bäst på uppdateringar via nätet

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.