Det är inget nytt med teknikprylar som kan ”uppdatera sig själva” med ny mjukvara via internet – det har till exempel funnits i mobiltelefoner i många år. Men i bilvärlden är det fortfarande ett relativt nytt fenomen för de flesta märken.
Tesla var redan 2012 tidigt ute med så kallad OTA-teknik (”over the air”), där bilens funktioner kan uppdateras för att lägga till nya finesser eller lösa buggar. På så sätt slipper bilägaren åka in till verkstaden för att fixa mjukvarufel.
Alla bilmärken ligger dock inte lika långt fram, visar en granskning som riskkapitalbolaget Loop Ventures gjort. Där får biltillverkarna betyg för hur bra eller dåligt OTA-funktionerna fungerar, från A till F.
Volkswagen ska investera tungt i utvecklingen av bilmjukvara
BMW på andraplats
Tesla ligger som sagt i topp med betyget A. Därefter kommer BMW som får betyget C+. De flesta nyare BMW-modeller kan ta emot uppdateringar via nätet men det handlar främst om nyheter till infotainmentsystemet och röststyrningen. Även vissa funktioner kring bilens aktiva säkerhetssystem (som autobroms) kan uppdateras via nätet.
GM och Volkswagen får betyget C. De nya elbilarna i Volkswagens ID-serie ska kunna ta emot trådlösa uppdateringar och alla modeller ska kunna göra det senast 2025. Koncernen investerar tungt i utvecklingen av bilmjukvara.
Ford och Mercedes får betyget D. Fords nya elbil Mustang Mach-E ska kunna ta emot snabba fjärruppdateringar och hos Mercedes ska funktionen finnas på plats senast 2024 genom ett samarbete med företaget Nvidia.
Hjälp från Google
Allra sist i listan kommer Hyundai, Honda, Fiat/Chrysler-koncernen och Toyota som samtliga får sämsta betyget, F. Vissa modeller från dessa märken kan ta emot mindre uppdateringar men det finns inget uttalat krav när tekniken ska vara på plats i alla modeller.
Volvo och Polestar finns inte med i granskningen. Polestar har precis börjat skicka ut de första trådlösa uppdateringarna via nätet till elbilsägarna tack vare operativsystemet Android Automotive som är utvecklat av Google.
Läs också: Fords känga till konkurrenterna: Ny mjukvara "i farten"
Betyg för så kallade OTA-uppdateringar via nätet.
Betyg A: Tesla
Betyg C+: BMW
Betyg C: General Motors, Volkswagen
Betyg D: Ford, Mercedes
Betyg F: Hyundai, Honda, Fiat/Chrysler, Toyota
Källa: Loop Ventures
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.