Nästa artikel
”Är originaldelar verkligen bättre?”
Krönika

”Är originaldelar verkligen bättre?”

Publicerad 2024-08-30 11:30
Erik Rönnblom fick fjäderbrott efter sex år och 8 500 mil.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Original reservdelar är ett väl använt argument för att vi ska köpa och anlita den auktoriserade verkstaden. Frågan är om vi verkligen får bättre grejor där när något går sönder?

Ja, det beror ju förstås på vad som är original. När en bil ska skruvas ihop och alla komponenter köpas in så kan vi vara säkra på en sak. Tillverkaren vill betala så lite som möjligt för minsta lilla skruv.

Nyligen började det då och då knäppa och klonka på höger sida av framvagnen på vår bil. Det visade sig att fjädern hade gått av efter sex år och 8 500 mil. Kostnadsförslaget hos den auktoriserade verkstaden låg på 13 000 kronor. Man byter då på bägge sidor. Och det ingår en hel del annat som till exempel övre lager, isolatorer, fyrhjulsmätning och inställning, liksom justering av strålkastare. 

Fjädern hade gått av längst ned. Ingen rost. Bara ett brott. Allt annat, inklusive övre lager var okej. Så man måste ju fråga sig vad för slags material det var i den fjädern? 

Efter att ha kollat med några verkstäder får jag höra att fjäderbrott är vanligt numera, liksom kortlivade hjullager. Det går att köpa bättre komponenter men förmodligen inte som original.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (4)

  • Igår 21:57 "original" är det så länge…
  • 2024-08-30 15:14 Tja, bergodalbansolyckan på…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.