Nästa artikel
Ytterligare 1 000 får gå från Volvo
Nyheter

Ytterligare 1 000 får gå från Volvo

Publicerad 20 februari 2013 (uppdaterad 21 februari 2013)
1,5 miljarder ska sparas på Volvo. Den här gången är det konsulter och tjänstemän som får ta smällen och förlorar jobbet.

Bilbranschens kris i Europa skördar ytterligare offer. Volvo Personvagnar tvingades skära ner med 1 100 anställda i höstas, då främst från fabriksgolven. Nu är det konsulter och tjänstemäns tur, när ytterligare 1 000 tjänster försvinner i ett försök att spara 1,5 miljarder kronor, uppger Volvos vd i en intervju med SVT Nyheter.

Som Vi Bilägare kunde rapportera igår så var januari månads bilförsäljning i EU den sämsta sedan man började mäta unionens sammanlagda bilförsäljning 1990. Jämfört med januari 2012 har försäljningen sjunkit med hela 8,7 procent efter ett år med vikande siffror månad för månad.

Volvo backade med 17,8 procent i januari och var därmed en av de värst drabbade biltillverkarna. Under månaden sålde man totalt 15 253 bilar på den europeiska marknaden.

– Man måste anpassa sig till verkligheten. Det har vi gjort på verkstadssidan. Nu måste vi göra det även på tjänstemannasidan, säger Håkan Samuelsson, vd på Volvo Personvagnar, till SVT Nyheter.

Enligt SVT säger Håkan Samuelsson att besparingarna inte kommer att påverka de modeller som är strategiskt viktiga för företaget. Det är dock ofrånkomligt att vissa utvecklingsprojekt försenas.

Enligt SVT kan det dock inte bli aktuellt att Volvos ägare Geely hjälper till med pengar, något som facken är kritiska till.

– Det är ett kritiskt läge och det är bara att konstatera att där vi står just nu med ett vd-byte och oro på världsmarknaden så gäller det att vår nye ägare visar att de menar allvar med att satsa långsiktigt på Volvo Personvagnar, säger Magnus Sundemo, ordförande för Akademikerklubben, till SVT Nyheter.

Diskutera: Hur ser du på nedskärningarna?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-02-20 17:05
Rune S.

Är inte nån Volvo fanatiker, men tycker ändå att det här är väldigt tråkigt för dom som blir drabbade.

#2 • Uppdaterat: 2013-02-20 17:13
Jocke-A

Då är det ju dags för Annie Lööf att åka till Göteborg och tipsa om produktion av Vindkraftverk! (Maud Olofsson har ju pensionerat sig)

#3 • Uppdaterat: 2013-02-20 19:27
Leif Larsson (ej verifierad)

Passa på och beställ utlandsresan nu, mens du har jobb och inkomst.
(så försvinner det ännu mera pengar från Sverige)

#4 • Uppdaterat: 2013-02-20 20:12
Audi A5 SB

Med sin avatar blir ju Jockes inlägg rätt kul:-)

#5 • Uppdaterat: 2013-02-20 20:35
Rustan Werling

Det sägs ju att BMW:s logga är en proppeller

#6 • Uppdaterat: 2013-02-20 20:45
Audi A5 SB

Kör man BMW och har BMW:s logga som avatar så blir försvaret av Saab som bilmärke lite komiskt. Klicka på Jockes nick och sedan på vad han skrivit;-)

#7 • Uppdaterat: 2013-02-20 21:43
V8-Power

Samma konsulter som rullar in på Volvo-området i tjänstebilar av märken som Audi och BMW, tänkte inte på det...

#8 • Uppdaterat: 2013-02-20 21:50
Hackenbush

Man är tvungna att säga upp konsulter för att kunna säga upp anställda. När sedan de anställda är uppsagda och har slutat är det fritt fram att ta in konsulter igen. Det fina med konsulter är att de kostar bara när man behöver dem. Det kommer nog att bli så mer framöver (kanske snarare ett måste) att man har kvar en kärna på fabrikerna och hyr sedan in folk när det behövs. Strategi kallas det.

#9 • Uppdaterat: 2013-02-20 22:01
Leif R

Helt rätt väg att gå, här gäller att "mota Olle i grind" innan kostnaderna skenar iväg och går överstyr, för en involverad vet att detta tidigare skett då och då och har gett ett positivt utslag. Volvo Pv kommer igen och stärkta, speciellt Västsverige behöver Volvo, sarkasmer hjälper föga men en positiv syn ger mycket !

#a • Uppdaterat: 2013-02-20 23:31
IngoS

Mycket illavarslande om de halkar efter i utvecklingen av nya modeller eller måste dra ned på testerna inför produktlanseringar. Inte ens Peugeot eller Opel lär avskeda på utvecklingssidan. Volvo behöver snabbt få fram fler och nya modeller i konkurrensen. Men måste man så måste man. Ta förlusterna med lånade pengar kan hastigt bli en ond spiral med accelererande lånekostnader. Några få kanske får anställning i det nya utvecklingscentrat tillsammans med Geely.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.