Nästa artikel
Xpeng kör ifrån konkurrenterna i vinterns laddtest
Nyheter

Xpeng kör ifrån konkurrenterna i vinterns laddtest

Publicerad 2024-02-12 13:26 (uppdaterad 2024-02-12 13:56)
Flera kinesiska märken lyckas rekordbra i ett nytt snabbladdningstest från NAF. Hyundai och BMW halkar däremot efter.

Det är stora skillnader när det gäller laddhastighet för nya elbilar, visar ett nytt test som gjorts av Norsk Automobilforbund (NAF).

9 av de 23 bilar som deltog i testet laddade batteriet från 10 till 80 procent på mindre än en halvtimme. Allra kvickast var Xpeng G9, men även Nio och Kia hade modeller som lyckades bra i laddtestet. Nio har nyligen uppdaterat batteripaketet för att kunna ta emot högre laddeffekt än tidigare.

– Med de bilar som fyller batteriet snabbast hinner man knappt gå på toaletten innan man kan åka vidare, säger Nils Sødal, senior kommunikationsrådgivare på NAF.

Lotus Eletre uppnådde över 300 kW vilket är den högsta registrerade laddeffekten i NAF:s elbilstest. Men högsta möjliga laddeffekt är inte det viktiga i laddtestet. I stället vinner de bilar som kan hålla en jämn och hög nivå under längre tid.

Desto sämre gick det för Hyundai Ioniq 6 som utlovar mycket kort laddtid, men som nu behövde 16 minuter längre än utlovat för att nå 80 procent. Även BMW i5 levererade ett ganska dåligt resultat.

– Vi är överraskade över både dessa bilar. BMW i5 hade snabb laddning under första delen, men effekten sjönk väldigt mycket mot slutet. När det gäller Ioniq 6 har vi inget bra svar på varför den laddade som den gjorde. En möjlighet är att den stänger av förvärmningen av batteriet när den når 20 procent batterinivå, medan vi kör bilarna till under tio procent innan vi genomför testet, säger Nils Sødal till Vi Bilägare.

När det gäller Tesla Model 3 laddade den inte lika snabbt som den borde.

– Vi väntar på svar från Tesla för att ta reda på om det var något fel på bilen.

Hela resultatet finns att läsa på sajten Motor.

Hiphi Z som vann NAF:s räckviddstest har en kinesisk laddkontakt och behöver en adapter vid snabbladdning i Europa. Därför mättes den inte i snabbladdningstestet.

Så gjordes testet
  • Laddtestet gjordes vid en Ionity-station i mellan en och tre plusgrader och bilarna laddades under samma dag.
  • Förvärmning av batteriet har använts på de bilar som har den funktionen.
  • För två av bilarna genomfördes ytterligare ett test några dagar senare eftersom förvärmingen av batteriet inte var påslagen vid första testet.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (24)

  • 2024-02-15 18:58 Raphael skrev: Mr Snoid, jag…
  • 2024-02-15 18:56 Pi skrev: ...men sen tar det…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.